Ta strona używa plików cookies. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej.

[X] Zamknij
Wydarzenia
Rusza nabór do kolejnej edycji konkursu scenariuszowego SCRIPT PRO
SCRIPT PRO powraca w 2021 roku z nowymi nagrodami i partnerami. Podobnie jak w zeszłym roku czekamy na zgłoszenia scenariuszy w dwóch kategoriach: film fabularny i audio. Termin nadsyłania zgłoszeń: 24 kwietnia 2021 roku. Film fabularny Udział w konkursie to szansa na dołączenie do grona laureatów SCRIPT PRO, wśród których znajdują się uznani polscy scenarzyści m.in. Mateusz Pacewicz, Krzysztof Rak, Kinga Dębska i Mika Dunin oraz Robert Bolesto. W tym roku na laureatów tej kategorii czeka dodatkowa nagroda ufundowana przez nowego partnera konkursu – Fundację Kyoto-Kraków Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy. Nagrody przyznawane w kategorii film fabularny: 15 000 PLN – nagroda STOWARZYSZENIA FILMOWCÓW POLSKICH 10 000 PLN – nagroda STOWARZYSZENIA AUTORÓW ZAiKS 10 000 PLN – nagroda FUNDACJI KYOTO-KRAKÓW (nowa nagroda) Konsultacje scenariuszowe dla finalistów w SZKOLE WAJDY Do udziału w konkursie zapraszamy twórców, którzy mają na koncie najwyżej dwa pełnometrażowe filmy fabularne zrealizowane według swoich tekstów. Audio Powołana w zeszłym roku nowa kategoria Audio dla scenariuszy słuchowisk spotkała się z dużym zainteresowaniem. W tym roku, zgłaszając scenariusz do tej kategorii, uczestnicy mają szansę na zdobycie nagród ufundowanych przez naszych partnerów: 15 000 PLN oraz możliwość realizacji słuchowiska – nagroda STORYTEL 5 000 PLN – nagroda specjalna STORYTEL (nowa nagroda) 10 000 PLN – nagroda STOWARZYSZENIA AUTORÓW ZAiKS (nowa nagroda) Realizacja słuchowiska stworzonego na podstawie zwycięskiego Scenariusza we współpracy z Laureatem – nagroda specjalna TEATRU POLSKIEGO RADIA; Konsultacje scenariuszowe dla finalistów w SZKOLE WAJDY W kategorii audio oceniane będą oryginalne scenariusze słuchowisk o długości 90 minut i słuchowisk dwuodcinkowych (2 x 45 min) o tematyce uniwersalnej, mogącej zainteresować publiczność radiową lub publiczność serwisów oferujących dostęp do nowych form dźwiękowych. Roczny abonament na usługi Storytel Nagrodami w Konkursie przyznawanymi wszystkim finalistom są konsultacje scenariuszowe przeprowadzone przez przedstawicieli Partnera oraz Organizatora a także roczny abonament na usługi Storytel, czyli streaming audiobooków na telefonach lub tabletach. Zgłoszenia do 24 kwietnia Na zgłoszenia w formie mailowej czekamy do 24 kwietnia 2021 r. pod adresem konkurs@scriptpro.pl. Szczegółowe zasady zgłaszania prac i regulamin konkursu znajduje się w zakładce na stronie konkursu Script Pro: https://scriptpro.pl/jak-sie-zglosic/. ------------------------------------------------------------ ORGANIZATORZY WAJDA SCHOOL – to unikalne na skalę europejską kursy łączące edukację z produkcją filmową. Tu, pod okiem mistrzów kina, wypracujesz najlepszą wizję artystyczną swojego projektu – od scenariusza, przez dokumentację, development, zdjęcia, produkcję, post-produkcję aż po prezentację filmu na rynku. Stawiamy na zajęcia praktyczne – zobaczysz swoją historię na planie zdjęciowym, nauczysz się pracy w zespole filmowym i pracy z aktorem, wypracujesz gotowy scenariusz, spotkasz się z producentami, a nawet możesz zrealizować swój film w Wajda Studio. STUDIO PRÓB – kurs fabularny
Twórcy o ZAiKSie

Odeszli od nas

Marcin Błażewicz Uśmiechnięty, często żartujący, chętny do rozmowy. Szybki w działaniu, nie odmawiający pomocy. Oczytany, doskonale znający historię muzyki i kompozycji, którą wykładał w Akademii Muzycznej. Marcin Błażewicz zmarł nagle w wielkanocny poniedziałek, 5 kwietnia 2021 roku. Urodzony w Warszawie w 1953, studiował najpierw filozofię w Akademii Teologii Katolickiej, by niebawem przerzucić się do PWSM, gdzie w klasie prof. Mariana Borkowskiego zgłębiał kompozycję. Brał także udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich, prowadzonych przez François-Bernarda Mâche’a, Iannisa Xenakisa oraz Oliviera Messiaena. Kompozycja była jednym z przedmiotów, których nauczał w Akademii Muzycznej jako jej profesor; inne to instrumentacja, propedeutyka kompozycji, czytanie partytur. W latach 1999–2002 i 2005–2008 był prodziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki UMFC, a w latach 2008–2012 dziekanem tego wydziału. Do grona doktorów, których wypromował, należą m.in. Krzesimir Dębski i Ignacy Zalewski. Był wielkim propagatorem kultury muzycznej i jej niestrudzonym orędownikiem, pełnym pomysłów i nowych idei. W latach 1983–1987 był organizatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Forum Nowej Muzyki w Warszawie. W latach 1990–1992 pełnił funkcję prezesa polskiej sekcji Jeunesses Musicales, a od 1990 do 1994 roku wiceprezesa Towarzystwa Sztuki Perkusyjnej. W latach 1986–1998 był kierownikiem muzycznym Teatru Polskiego Radia. Zorganizował ponad 200 koncertów poświęconych głównie muzyce współczesnej, wśród nich cykle: „Prezentacje młodych kompozytorów”, „Spotkania z muzyką współczesną”, „Młodzi muzycy młodym słuchaczom”. Był również jurorem wielu konkursów, przewodniczył pracom jury zakończonego przed tygodniem I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza, organizowanego wspólnie przez Filharmonię w Szczecinie i ZAiKS. Przyznawał, że komponowanie stanowiło dla niego rozprawę z sytuacją egzystencjalną – było to odbiciem jego zainteresowań filozoficznych, zwłaszcza filozofią Wschodu. Jego utwory mają w repertuarze m.in. Pierre-Yves Artaud, Marta Klimasara, Matthew Coley, Mark Ford, Johan Bridger, Roni Kot Wenzell, Carine Dupre, World Brass, Agata Igras-Sawicka, Monika Wolińska, Tadeusz Domanowski, Stanisław Skoczyński, Leszek Lorent. W 2008 roku związał się z duńskim wydawcą muzycznym Edition Svitzer. Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród i wyróżnień. W 1998 roku został uhonorowany Nagrodą im. Stanisława Wyspiańskiego za całokształt twórczości; dwukrotnie (1989 i 1990) został laureatem Prix Italia. Był wieloletnim – od 1981 – członkiem naszego Stowarzyszenia. Pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji muzyki poważnej (2006–2013), a także, od kilku kadencji, funkcję Skarbnika Zarządu. W 2018 roku otrzymał nagrodę 100-lecia ZAiKS-u.
Krzysztof Krawczyk Gdy dwa dni temu wyszedł ze szpitala, przekazywał wszystkim dobre wieści – cieszyliśmy się, bo chcieliśmy, by mu się udało. Ale dziś jego przyjaciele przekazali informację, że Krzysztof Krawczyk nie żyje. O wielu artystach mówi się, że byli „legendą” – do Krawczyka to określenie pasuje wyjątkowo. Urodzony w Katowicach w 1946, od małego uczył się muzyki (ojciec postanowił, że zostanie pianistą), wystąpił w Szatanie z siódmej klasy, grał role dubbingowe. Gdy świat podbijać zaczęły zespoły gitarowo-wokalne, w Polsce powstało ich również niemało – jednym z nich byli Trubadurzy. Szybko zdobyli uznanie u fanów, polubiła ich telewizja – ruszyli w trasy koncertowe w kraju i za granicą, nagrywali płyty. Gdy kierownikiem zespołu został Ryszard Poznakowski, Krawczyk wydobył swój talent solisty. Miał mocny głos, charakterystyczny sposób śpiewania, szeroki repertuar, urodę, która podbijał publiczność. Jak pisał jego wieloletni manager i przyjaciel, Andrzej Kosmala: „Usłyszałem w jego głosie wszystko […] liryzm, ciepło, serdeczność, duszoszczypatielność, a jednocześnie niebywałą dynamikę i żywotność. Dojrzałem w nim polskiego Toma Jonesa, Elvisa Presleya, Demisa Roussosa, echa włoskiej i hiszpańskiej szkoły”. Krawczyk występował na festiwalach w Opolu, Sopocie, Kołobrzegu, zjeździł z koncertami cały świat, nagrał niemal tysiąc piosenek (któż nie pamięta Parostatku, Byłaś tu, Jak minął dzień, Bo jesteś ty…), wydał ponad setkę płyt, w tym kilkanaście pokrytych złotem i platyną, zdobył wiele nagród, w tym Fryderyki SuperJedynki, SuperWiktora, był kawalerem Orderu Odrodzenia Polski. O naszym Stowarzyszeniu, którego był członkiem, powiedział kiedyś: „Kocham ZAiKS. Ileż to razy pomagał mi w trudnych sytuacjach”.
Jerzy Prokopiuk Za trzy miesiące skończyłby 90 lat – Jerzy Prokopiuk, tłumacz, eseista, antropozof i znawca gnozy, zmarł 18 marca 2021. Od 1963 roku był członkiem sekcji F naszego Stowarzyszenia. Filozofią i ezoteryką zainteresował się jako młody człowiek. Studiów na Uniwersytecie Warszawskim (filozofia i filologia orientalna) nie ukończył, kształcił się poprzez kontakty z myślicielami i religioznawcami, podróżując często do ich siedzib. Za swego mistrza uznawał Rudolfa Steinera, austriackiego filozofa i mistyka, twórcę antropozofii, kierunku najbardziej mu bliskiego. Właśnie poglądy Steinera i psychologia integralna Carla Gustava Junga dały Prokopiukowi podstawy holistycznego spirytualizmu, światopoglądu, z którym się utożsamiał. Była to forma filozofii gnostycznej, stawiającej doświadczenie duchowe i praktyki nad spekulacją intelektualną. Popularyzator antropozofii, był inicjatorem Klubu Gnosis i Klubu im. C.G. Junga oraz redaktorem naczelnym czasopisma „Gnosis”. Od lat 70. zajmował się przekładami literatury humanistycznej, głównie ezoterycznej i religioznawczej. Tłumaczył z niemieckiego, angielskiego i francuskiego; spośród przekładanych autorów wymienić trzeba Mistrza Eckharta, Anioła Ślązaka, Goethego, Schillera, Hegla, Telemanna, Novalisa, Freuda, Steinera, Junga, Schleiermachera, Fromma, von Balthasara, Webera, van der Leeuva, Jungera, Huxleya, Galbraighta, Koestlera, Lainga, Runcimana, Eliadego, Sedira, Drewermanna, a także Hermanna Hessego i Michaela Ende. Jego autorski dorobek obejmuje kilkadziesiąt książek (w tym autobiograficzny tom Rozdroża) oraz kilkaset artykułów i esejów. Translatorskie dokonania przyniosły mu nagrodę Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich (1989), dwa lata wcześniej zaś – nagrodę Deutsches Polen-Institut w Darmstadcie.
Jerzy Limon Odszedł Jerzy Limon Szekspirolog, którego cenili sami Brytyjczycy, a królowa Elżbieta II odznaczyła Orderem Imperium Brytyjskiego. Znawca literatury angielskiej, tłumacz, teatrolog, człowiek z pasją i wizją – to dzięki jego uporowi w Gdańsku odbudowany został teatr elżbietański, jaki istniał tam przed wiekami, i powołany został Festiwal Szekspirowski. Profesor Jerzy Limon zmarł 3 marca 2021 w gdańskim szpitalu. Miał 70 lat. Absolwent poznańskiego UAM, był wykładowcą Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie kierował Zakładem Historii Literatury i Kultury Brytyjskiej. W 1990 założył i prowadził przez lata Fundację Theatrum Gedanense – jej celem była rekonstrukcja teatru; udało się to zrealizować w 2014. Budynek projektu Renato Rizziego postawiono w miejscu XVII-wiecznej Szkoły Fechtunku, pierwszego w ówczesnej Rzeczypospolitej teatru publicznego, na którego scenie wędrowni angielscy aktorzy wystawiali sztuki Szekspira. Dziś instytucja jest teatrem impresaryjnym, bez stałego składu, zapraszającym zespoły z całego świata. Jerzy Limon jest autorem powieści (wśród nich jest postmodernistyczny Wieloryb), przekładów, licznych artykułów krytycznych publikowanych w kraju i zagranicą w renomowanych pismach branżowych. Swoje prace naukowe, szeroko omawiane i komentowane, wydawał głównie zagranicą; najważniejsze z nich to Gentlemen of a Company (CUP 1985), Dangerous matter (CUP 1986) i The masque of Stuart culture (UDP 1990). Jego Szekspir bez cenzury (s/ot 2018) został wyróżniony w konkursie na Najlepszą Książkę Popularnonaukową Roku, a także w Konkursie Academia. W 2006 roku otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2011 został kawalerem Orderu Odrodzenia Polski. Wśród licznych nagród i wyróżnień środowiska teatralnego wymienić trzeba prestiżową brytyjską Pragnell Shakespeare Award, przyznaną mu w 2019 za „wybitne osiągnięcia w popularyzowaniu wiedzy i wkład w zrozumienie twórczości Williama Szekspira”. Od 1984 był członkiem sekcji F i sekcji C naszego Stowarzyszenia.
ZAiKS Teatr
test
test