28.12.2023
.
.

Informujemy, chwalimy się, ale i przypominamy o tym, co wydarzyło się w odchodzącym 2023 roku w Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS.

 

Wyniki finansowe*

Rok 2023 był rekordowy pod względem kwot, które podzieliliśmy. Odnotowujemy najwyższe w historii Stowarzyszenia przyrosty na większości pól eksploatacji. W 2023 roku dokonaliśmy repartycji na ponad 540 000 000 złotych.

  • z nadań telewizyjnych ponad 162 mln złotych
  • z internetu ponad 78 mln złotych
  • z koncertów ponad 77 mln złotych
  • z wykonań publicznych ponad 54 mln złotych
  • z nadań radiowych ponad 51 mln złotych
  • z reemisji ponad 48 mln złotych
  • zwielokrotnienia nośników ponad 18 mln złotych
  • z wpływów z zagranicy ponad 17 mln złotych
  • z wyświetleń w kinach ponad 9 mln złotych
  • z tytułu wielkich praw ponad 26 milionów

*dane do 14.12.2023

 

Wynik z internetu (oraz częstsze wypłaty za online)

Na świecie inkaso z internetu wyprzedziło nagrania telewizyjne i radiowe. Według CISAC GLOBAL COLLECTIONS REPORT 2023 było to ponad 40 mld euro, co stanowi 37% całego przychodu z praw. Oznacza to roczny wzrost aż o 35,5%.

Do listopada 2023 roku ZAiKS zainkasował z internetu ponad 78 mln złotych. To wzrost o 18,5 mln i 17,7% względem 2022 roku. Estymujemy, że kwota ta wzrośnie do 88 mln złotych na koniec roku. Przychody z tytułu praw internetowych zwiększyły się (dane z lat 2019-2022) o 349%. Dynamika wzrostu, zarówno w Polsce, jak i na świecie, rośnie rok do roku.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2023/grudzien/digital-wyprzedza-nadania

 

Nowi twórcy

W 2023 roku liczba twórców zrzeszonych z ZAiKS-em powiększyła się o 1980 osób. Wszystko na temat zalet członkostwa w ZAiKS-ie: https://zaiks.org.pl/dla-autorow/wstap-do-zaiks-u

 

Umowa z TikTokiem

W maju 2023 roku podpisaliśmy umowę licencyjną z TikTok Information Technologies UK Limited. Umowa ma charakter wieloterytorialny. Reguluje bieżące wynagrodzenia autorskie za wykorzystanie utworów w serwisach TikTok oraz Musical.ly, a także, co niezwykle istotne, tantiemy za utwory wykorzystane w tych serwisach od początku ich działania w Polsce.

 

Umowa z Disneyem

We wrześniu zawarliśmy umowę z firmą Walt Disney Company Netherlands w zakresie serwisu VOD Disney+. Umowa reguluje wynagrodzenia autorskie od początku funkcjonowania serwisu w Polsce. 

 

Szybsza rejestracja utworów

W maju zmieniliśmy regulamin rejestracji utworów. Nie każdy utwór sprawdzany jest przez rzeczoznawcę. Co oznacza, że szybciej rejestrujemy większość zgłoszeń i wypłacamy wynagrodzenia. Więcej: https://zaiks.org.pl/artykuly/2023/maj/szybsza-rejestracja-utworow

 

Rejestracja warunkowa online

Na początku roku wprowadziliśmy rejestrację warunkową, która daje możliwość zarejestrowania utworu wtedy, gdy nie wszyscy jego twórcy potwierdzą swój udział w zgłoszeniu. Rejestrację można przeprowadzić w serwisie zaiks.online.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2023/styczen/mozesz-juz-rejestrowac-utwory-warunkowo

 

Rejestracja opracowań online

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wielu naszych twórców, m.in. tych, których utwory oparte są na muzyce tradycyjnej, muzyce korzeni, umożliwiliśmy rejestrację opracowań drogą elektroniczną.

Obecnie w zaiks.online można zgłaszać opracowania utworów niechronionych, należących do domeny publicznej, opracowania twórców żyjących oraz tzw. opracowania mieszane, w których np. warstwa słowna stanowi opracowanie tekstu twórcy żyjącego, natomiast warstwa muzyczna to opracowanie utworu niechronionego (Bacha, Chopina lub ludowego).

 

Reklamacje

Nowy, sprawniejszy system reklamacji i zgłaszania koncertów. Teraz możesz zawiadomić nas, że chcesz uzyskać należne ci wynagrodzenie za wykorzystanie twojej twórczości (na przykład na koncercie czy w internecie).

https://zaiks.org.pl/dla-autorow/reklamacje

 

Jesteś twórcą i zastanawiasz się, czy przysługują ci tantiemy za utwór wykonany, odtworzony lub nadany za granicą? Zapraszamy do pobrania i wypełnienia stosownego formularza reklamacji online.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2021/marzec/reklamacje-zagraniczne

 

Ktoś zagrał na koncercie twój utwór, a nie dostałeś za to wynagrodzenia? Nie uwzględniono cię przy podziale tantiem? Pominięto cię, mimo że masz prawa majątkowe do utworu? Możesz nam to zgłosić poprzez formularz online.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2022/grudzien/ktos-wykorzystal-twoj-utwor-zglos-to

 

Wygrane procesy

W marcu wygraliśmy kilka ważnych procesów o zapłatę wynagrodzeń autorskich. Niektóre ciągnęły się 15 lat, inne ponad 20. Do twórczyń i twórców trafią zaległe kwoty z odsetkami.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2023/marzec/wygrane-procesy

 

Nowe umowy z zagranicznymi ozz-ami

Rozszerzamy się na świat i zacieśniamy współpracę międzynarodową, wchodząc na nowe, ogromne rynki. W marcu podpisaliśmy umowy o wzajemnej reprezentacji z organizacjami zbiorowego zarządzania z Meksyku i Indii.

 

Zmniejszamy lukę licencyjną z Deecoob

We wrześniu podpisaliśmy umowę z firmą Deecoob zbierającą metodami cyfrowymi dane o wykonaniach i odtworzeniach publicznych. Pozwoli to zmniejszyć lukę licencyjną, będąc również znaczącym wsparciem dla inspektorów i inspektorek terenowych. Spodziewamy się, że wdrożenie tego narzędzia spowoduje wzrost wpływów z licencji o 10% rocznie. Startujemy z początkiem 2024 roku.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2023/wrzesien/zmniejszamy-luke-licencyjna-dzieki-Deecoob

Aplikacja dla inspektorek i inspektorów terenowych

Od maja inspektorki i inspektorzy ZAiKS-u pracują wykorzystując nowe narzędzie – aplikację mobilną zintegrowaną z system RIDO, czyli systemem obsługi sprzedaży licencji. Aplikacja daje pełną informację o kontrahentach z możliwością edycji danych w czasie rzeczywistym. Pozwala na szybkie wyszukiwanie kontrahentów, pokazuje kalendarz i status kontroli, a dzięki połączeniu z mapą Google – także nowe lokale. W ten sposób zwiększamy liczbę podpisanych umów licencyjnych.

 

Terminale płatnicze ułatwiają opłacenie licencji

Od lipca za licencję można płacić naszym inspektorom kartą. Pracownicy zostali wyposażeni w terminale płatnicze.

 

Walczymy z buy-outami

Od zawsze uważamy, że prawo nie jest na sprzedaż, zwłaszcza autorskie. Dlatego we wrześniu uruchomiliśmy kampanię informacyjno-edukacyjną na temat szkodliwości umów wykupu, czyli tzw. buy-outów. Oprócz mikrokampanii w social mediach, udało nam się też tematem zainteresować ogólnokrajową prasę.

https://zaiks.org.pl/buy-out

 

ZAiKS Akademia

W grudniu wystartowaliśmy z dużym projektem edukacyjnym, który w nowoczesny sposób opowiada o prawach autorskich, sprawach twórców oraz możliwościach i zaletach organizacji zbiorowego zarządzania. ZAiKS Akademia skierowana jest do wszystkich, którzy szukają źródła praktycznej wiedzy o rynku muzycznym. To innowacyjna platforma internetowa, na której można znaleźć poradniki, podkasty, artykuły i przewodniki po świecie muzyki.

 

Remonty w DPT

DPT-y stają się wygodniejsze i bardziej funkcjonalne dzięki prowadzonym remontom. Optymalizujemy koszty utrzymania obiektów, likwidujemy bariery architektoniczne, podnosimy poziom bezpieczeństwa przeciwpożarowego i standardy sanitarne. Chcemy, by nasze ośrodki dobrze służyły twórczyniom i twórcom – dziś i w przyszłości.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2023/kwiecien/dpt-staja-sie-wygodniejsze-i-bardziej-funkcjonalne

 

Internetowe płatności w zaiks.online dla opłat członkowskich

Od lipca członkowie i członkinie naszego Stowarzyszenia mogą opłacać swoje składki przez internet za pomocą systemu Paybynet. W zaiks.online można również sprawdzić ich saldo.

https://zaiks.org.pl/artykuly/2023/lipiec/wprowadzamy-internetowe-platnosci-w-zaiks-online

 

Rezydencje dla muzyczek i muzyków z Ukrainy

W październiku zainaugurowaliśmy projekt rezydencji artystycznych dla twórców muzycznych z Ukrainy. Anastasiya Voytyuk, wirtuozka gry na bandurze, Yaroslava Shara, początkująca songwriterka, i Vald Libenson, producent hip-hop i R&B, przez dziewięć miesięcy będą mieszkać i tworzyć w naszym Domu Pracy Twórczej w Sopocie. We współpracy z Artist in Bloom przygotują swoje indywidualne plany rozwoju artystycznego, a dzięki Goyki Art Inkubator i Music Export Poland nawiążą kontakty z polskim środowiskiem muzycznym.

 

Winyle na ratunek nośników

Sprzedaż fizycznych nośników od lat spada w szybkim tempie. W 2023 roku w Polsce ten spadek został zatrzymany dzięki winylom. Sprzedaż „czarnych” płyt rośnie, bo stały się kulturowym fenomenem. Niektórzy rapowi artyści sprzedają nawet 20 000 egzemplarzy płyt. Winyle, ze względu na swoją cenę, traktowane są jako produkt premium, co również wpływa na ich sprzedaż oraz wyniki finansowe. Rynek oparł się dużym kryzysom – pożarze fabryki, która była największym zakładem produkującym komponent niezbędny do tłoczenia płyt oraz gigantycznym nakładom mainstreamowych artystów, które blokowały moce przerobowe tłoczni na wiele miesięcy.

 

Rekord Wielkich Praw

Padł nowy rekord inkasa i podziałów z tytułu wielkich praw bijący poprzedni rekord z 2019 roku o 25%.

Inkaso krajowe
W 2023 roku z tytułu wielkich praw zainkasowaliśmy i podzieliliśmy ponad 26 mln (w tym 24 mln z teatru). 

Inkaso zagraniczne
Z tytułu wielkich praw zainkasowaliśmy i podzieliliśmy ponad 600 tys. (w tym prawie 600 tys. z teatru). 


Nowe formularze zgłoszeniowe

Opublikowane zostały nowe formularze zgłoszeniowe utworów z zakresu wielkich praw.
ZAiKS Teatr w dziale Chcę zgłosić utwór.
Dokumenty w dziale Rejestracja utworów i repartycja poz. 11-16.

#Podsumowanie 2023