Druga edycja

Miejsce, w którym doświadczenie przenika się ze świeżością spojrzenia, a wiedza styka się z ciekawością, to z pewnością Dom Pracy Twórczej „Halama” w Zakopanem, gdzie w dniach 24-29 kwietnia br. odbyła się druga edycja warsztatów TekstMisja

Podobnie jak poprzednio wzięło w nich udział dwunastu uczestników, którzy pod okiem cenionych tekściarzy mogli zgłębiać tajniki powstawania dobrego tekstu, szlifować swój warsztat, jak również konfrontować go z umiejętnościami innych twórców. Ogromnie cieszy fakt, że zainteresowanie projektem rośnie. Zapewne przyczynił się do tego sukces pierwszej edycji, zadowolenie i rekomendacje osób na niej obecnych. Wśród uczestników kwietniowej TekstMisji znaleźli się: Monika Bubniak, Magdalena Burtan, Justyna Duda, Tomasz Dżaman, Michał Lange, Anna Maciejczyk, Mateusz Marek, Anna Prudel, Dominika Rusinowska, Marcin Szczurski, Weronika Wardak, Zuzanna Wiśniewska.

Przez pięć dni u podnóża Tatr początkujący tekściarze poznawali zasady funkcjonowania rodzimego rynku muzycznego, na kształt i rozwój którego niewątpliwy wpływ ma kondycja polskiego tekściarstwa. Jedną z idei warsztatów jest podnoszenie świadomości młodych amatorów słowa na tyle, by ich przekaz był wartościowy, przemyślany i interesujący dla potencjalnego odbiorcy.

W historycznej willi narodziło się kilkadziesiąt niebanalnych tekstów, nad którymi młodzi twórcy pracowali w trzyosobowych zespołach przy wsparciu mentorów – Wojciecha Byrskiego, Darka Duszy, Marcina „Libera” Piotrowskiego oraz Magdaleny Wójcik. Dla większości uczestników zupełnym novum była praca w grupie, gdzie obok talentu pisarskiego równie istotne okazywały się umiejętności interpersonalne. Materiały demo, do których powstawały teksty, i tym razem przygotowały gwiazdy polskiej sceny muzycznej: Artur Gadowski, Sylwia Grzeszczak, Ralph Kamiński, Andrzej Krzywy czy Nowator.

Kwietniowa edycja warsztatów wzbogacona została o sesje z Tomaszem Lipińskim, podczas których młodzi tekściarze pisali do autorskich kompozycji legendy polskiego rocka. Zadanie nieco różniło się od pozostałych – poza tekstem każda grupa opracowywała własną linię melodyczną, przez co prezentowane później utwory zyskiwały na różnorodności, a uczestnicy mogli wykorzystać swoją kreatywność i zdolności muzyczne. Sam artysta przyznał, że i dla niego było to ciekawe oraz wzruszające doświadczenie.

Gościem drugiej edycji TekstMisji był Rafał Bryndal, który przybliżył m.in. historię ZAiKS-u, jego założenia, cele oraz prawne aspekty funkcjonowania w branży muzyczno-tekściarskiej. Wystąpienie pozwoliło zrozumieć uczestnikom, jak ważna jest ochrona ich dorobku artystycznego, rejestrowanie utworów oraz monitorowanie pól ich eksploatacji.

W trakcie warsztatów dwunastka zdolnych ludzi miała okazję poznać wybitnego autora tekstów Andrzeja Sikorowskiego, który chętnie podzielił się opinią na temat kondycji współczesnego tekściarstwa, udzielił porad i opowiedział wiele interesujących anegdot z życia scenicznego. W dniu spotkania z wokalistą uczestnicy otrzymali dodatkowe zadanie – do istniejącego utworu artysty należało dopisać jego kontynuację. Tym sposobem Bardzo smutna piosenka retro zinterpretowana została na cztery sposoby, które mógł ocenić sam autor pierwowzoru.

Kierownikiem muzycznym warsztatów był po raz drugi mistrz gitary Jacek Królik. Niezwykłe umiejętności artysty, jego wiedza oraz wybitna znajomość tekstów piosenek wywarły na uczestnikach ogromne wrażenie. Każdego wieczoru, po zakończeniu prezentacji napisanych tekstów, przewodził on spotkaniom z polską piosenką, podczas których żonglowano tytułami utworów i odśpiewywano je przy akompaniamencie gitary.

Bez wątpienia można stwierdzić, że TekstMisja wypełniła lukę pośród istniejących warsztatów twórczych. Okazało się, że praca nad tekstem to nie tylko upust fantazji i uwolnienie myśli, ale przede wszystkim kunszt, który należy doskonalić. Początkujący tekściarze zdobyli tu wiedzę i umiejętności, które z pewnością wykorzystają w przyszłości. Obserwacja pracy doświadczonych kolegów i udzielane przez nich wskazówki bez wątpienia przyczynią się do wzrostu poziomu pisarstwa wśród młodych ludzi. Ważnym elementem warsztatów były indywidualne konsultacje, podczas których uczestnicy mogli porozmawiać na osobności z wybranymi przez siebie wykładowcami.

Prowadzący wydarzenie są zgodni – działania tego typu są potrzebne i należy dołożyć wszelkich starań, by je kontynuować. Świadczy o tym chociażby liczba nadsyłanych zgłoszeń. Choć pisanie dobrych tekstów zależne jest przede wszystkim od talentu, wrażliwości i osobistych doświadczeń twórcy, misją ZAiKS-u powinno być wspieranie obiecujących tekściarzy młodego pokolenia. Po raz drugi okazało się bowiem, że zetknięcie różnych generacji przynosi korzyści dla obydwu stron. Podczas warsztatów rodzą się nie tylko wartościowe teksty, ale przede wszystkim znajomości i przyjaźnie, które owocują licznymi projektami.

Paulina Solska

Autorka jest koordynatorką Warsztatów Twórczych TekstMisja