Wielki Splendor dla ZAiKS-u

Redakcja
15.04.2024
fot. Filip Miller
fot. Filip Miller

Za „sprzyjanie wyobraźni i współtworzenie świata, który ceni kulturę, twórczość i każdego twórcę z osobna”. Nagroda Honorowy Wielki Splendor przyznawana przez Zespół Artystyczny Teatru Polskiego Radia trafiła do Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Nagrodę z rąk Janusza Kukuły, dyrektora i głównego reżysera Teatru Polskiego Radia, odebrał prezes Stowarzyszenia Miłosz Bembinow. 

To zaszczytne wyróżnienie przyznawane jest artystom i instytucjom szczególnie zasłużonym dla Teatru Polskiego Radia za całokształt dorobku twórczego w dziedzinie reżyserii, pisarstwa radiowego lub kompozycji muzycznej. Wcześniej Honorowego Wielkiego Splendora otrzymali m.in. Henryk Bardijewski, Wieńczysław Gliński, Edward Pałłasz, Kazimierz Orłoś, zes-pół twórców i realizatorów powieści radiowej „Matysiakowie” czy Teatr Telewizji Polskiej. 

Nagrody Wielki Splendor to najważniejsze wyróżnienia przyznawane przez Teatr Polskiego Radia. Od 1988 roku otrzymują je najlepsi aktorzy i twórcy radiowi za wybitne kreacje w słuchowiskach oraz twórczy wkład na rzecz rozwoju i umacniania rangi radia artystycznego w Polsce. Laureatami zostali tym razem Jadwiga Jankowska-Cieślak i Leon Charewicz. 

Nagroda specjalna – Splendor Splendorów im. Krzysztofa Zaleskiego dla wybitnych postaci kultury powędrowała do aktora i lektora dubbingów Tomasza Marzeckiego. 

Teatr Polskiego Radia uhonorował również debiutujących aktorów, reżyserów, dramaturgów i kompozytorów. Nagrodę Arete za debiut aktorski otrzymali Sara Lityńska za swój debiut w słuchowisku Dzień pierwszy, dzień ostatni Izabeli Żukowskiej w reżyserii Adama Wojtyszki oraz Ignacy Liss za debiut aktorski w słuchowisku Co trzeba zabrać na wędrówkę Małgorzaty Czerwień w reżyserii Janusza Kukuły. Reżyserskiego Don Kichota otrzymał Tomasz Cyz za słuchowisko Sklepy cynamonowe Brunona Schulza oraz Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego, muzycznego Amadeusza – Jakub Karpuk, autor muzyki do słuchowiska Mały książę w r eżyserii Kamila Marii Małanicza, zaś Maria Marcink iewicz-Górna odebrała Talantona jako najbardziej utalentowany młody dramaturg radiowy za tekst słuchowiska Harenda

#Artykuł z kwartalnika