Maurycy Gomulicki. Galeria

20.12.2024
Unknown
Unknown

Artysta, projektant, fotograf, kolekcjoner i antropolog kultury popularnej. Hedonista konsekwentnie propagujący Kulturę Rozkoszy.

Ukończył Wydział Grafiki warszawskiej ASP (dyplom z grafiki warsztatowej z aneksem malarskim). Studia kontynuował na Universitat de Barcelona, w Nuova Accademia di Belle Arti w Mediolanie oraz w Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes w Meksyku. W latach dziewięćdziesiątych prowadził w miesięczniku „Machina” autorską rubrykę Rzecz Kultowa, przeniesioną później pod nazwą Od rzeczy na łamy magazynu „Fluid”. Był konsultantem i współautorem projektu ABCDF - słownik wizualny Miasta Meksyk (2000-2002). Jest głównym autorem wizerunku graficznego i architektonicznego sieci sex shopów Love Store (Meksyk 2005). Szerokiej publiczności dał się poznać dzięki multidyscyplinarnemu projektowi Pink Not Dead! (Garash Galeria, Mexico City / CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2006). Opublikował cztery albumy fotograficzne: Fúnebre (wspólnie z Jeronimo Hagermanem, Editorial Diamantina, 2006), W-wa (Fundacja Bęc Zmiana, 2007), Minimal Fetish (Leto, 2010) i Dziary (Zachęta, 2018). W wielu ze swoich projektów podejmuje dialog z erotyką i pornografią – w tym wypadku warto wymienić choćby zrealizowany w warszawskiej Zachęcie mural Fertility Pop (2008) czy serię kolaży pod wspólnym tytułem Pussy Mandala (2008-9). Intensywny kolor, eksplorowany tak w swoim potencjale witalnym jak w wymiarze socjokulturowym, jest istotnym elementem w jego twórczości.

Maurycy Gomulicki (kimono zrealizowane wspólnie z Hawrot, w tle żakardowa narzuta zaprojektowana dla Hogai), fot. Agata Wrońska
Maurycy Gomulicki (kimono zrealizowane wspólnie z Hawrot, w tle żakardowa narzuta zaprojektowana dla Hogai), fot. Agata Wrońska

Zrealizował szereg obiektów i instalacji w przestrzeni publicznej:

Pink Bridge (San Diego, 2008), 
Światłotrysk (Warszawa, 2009),
Color Cube (Wrocław, 2010),
Obelisk (Poznań 2010),
Widmo (Bruksela, 2011),
Fantom (Lublin, 2011),
Totem (Open’er, Gdynia, 2012),
Relax & Luxus (Sopot, 2012),
Bestia (Kraków, 2013),
Melancholia (Tarnów, 2013),
Muchomory, Obelisk, Piramida (Kraków 2014-15),
El-Iksir (Elbląg, 2014),
Ślizg (Warszawa, 2015),
Fryga (Szczecin, 2015),
Living Sugar (Poznań 2016),
Kalina (Warsaw, 2016),
Mezzoforte (Kraków, 2017),
El Sol (Katowice, 2024).

Jako rzeźbiarz pracuje w szerokiej skali – począwszy od realizacji monumentalnych po rzeźbę kameralną. Związany z warszawską galerią Leto.

Rusałka – żywica poliestrowa, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 4 m długości, własność prywatna, Izabelin, Polska, 2021
Rusałka – żywica poliestrowa, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 4 m długości, własność prywatna, Izabelin, Polska, 2021
Usta – aluminium, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 3 m wysokości, własność prywatna, Konstancin, Polska, 2018
Usta – aluminium, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 3 m wysokości, własność prywatna, Konstancin, Polska, 2018
Gaia – mdf, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 70 cm wysokości, własność prywatna, Warszawa, Polska, 2024
Gaia – mdf, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 70 cm wysokości, własność prywatna, Warszawa, Polska, 2024
Kalina – stal czarna, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 3 m wysokości, Żoliborz Artystyczny, Warszawa, Polska, 2016
Kalina – stal czarna, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 3 m wysokości, Żoliborz Artystyczny, Warszawa, Polska, 2016
Sinking Star – stal czarna, żywica, lakier samochodowy, ca. 3,6 m szerokości, własność prywatna, Saint-Jean-Cap-Ferrat, Francja, 2018
Sinking Star – stal czarna, żywica, lakier samochodowy, ca. 3,6 m szerokości, własność prywatna, Saint-Jean-Cap-Ferrat, Francja, 2018
Living Sugar – stal czarna, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 4,3 - 3,7 m wysokości, Park Wizualny, Strzeszynek, 2016
Living Sugar – stal czarna, wielowarstwowy lakier samochodowy, ca. 4,3 - 3,7 m wysokości, Park Wizualny, Strzeszynek, 2016
Queen – żywica poliestrowa, lakier strukturalny, ca. 3 m wysokości, Stacja Mercedes, Warszawa, Polska, 2016
Queen – żywica poliestrowa, lakier strukturalny, ca. 3 m wysokości, Stacja Mercedes, Warszawa, Polska, 2016
Melancholia – stal czarna, lakier strukturalny, ca. 1,8 m wysokości, Park Strzelecki, Tarnów (aktualnie Park Królikarnia, Warszawa), 2013
Melancholia – stal czarna, lakier strukturalny, ca. 1,8 m wysokości, Park Strzelecki, Tarnów (aktualnie Park Królikarnia, Warszawa), 2013
#Galeria
#Artykuł z kwartalnika