Zwyczajna miłość do muzyki
Obdarzona nie tylko niepowtarzalnym temperamentem scenicznym, ale także talentem kompozytorskim i nieoczywistą, wysoko brzmiącą barwą altu. Indywidualistka. Jedna z najbardziej witalnych i barwnych postaci polskiej sceny muzycznej, Majka Jeżowska, świętuje w tym roku jubileusz 45-lecia pracy artystycznej.
Dla pokolenia, które w drugiej połowie lat 90. wychowywało się na jej dziecięcym repertuarze, pozostaje artystką kultową. Status legendy i ów szczególny rodzaj sentymentu, jakim darzy ją publiczność, właściwy jest także kolejnym pokoleniom najmłodszych słuchaczy. Nie dzieje się to bez przyczyny. Piosenki skomponowane i zaśpiewane przez Jeżowską do tekstów wybitnych polskich autorów, takich jak Agnieszka Osiecka (A ja wolę moją mamę, Kto się przezywa), Jacek Cygan (Laleczka z saskiej porcelany, Wszystkie dzieci nasze są, Rytm i melodia, Kochany panie Mikołaju), Marek Dutkiewicz (Najpiękniejsza w klasie), Jerzy Bielunas (Kochaj czworonogi, Guma do podskoków, Kolorowe dzieci) czy Jacek Skubikowski (Marzenia się spełniają, Kolor serca), to swoista forpoczta, klasyka gatunku polskiej piosenki dziecięcej. Do trafnego rozpoznania trwającej ponad cztery dekady aktywności estradowej Jeżowskiej warto jednak zastosować jeszcze jeden klucz, wykraczający poza utrwalony w popkulturze wizerunek piosenkarki dziecięcej. Jest nim ustawiczna miłość do muzyki, która, począwszy od 1979 roku, prowadzi wokalistkę z Nowego Sącza drogą nieustannych poszukiwań nowych rozwiązań muzycznych, producenckich i scenicznych, a także kolejnych wizerunkowych i kostiumowych metamorfoz.
Pierwszym, znaczącym przystankiem na tej drodze był występ uhonorowany wyróżnieniem w koncercie Premier podczas XVII KFPP w Opolu. Dziewiętnastoletnia wówczas Maria Jeżowska wystąpiła z autorską kompozycją Nutka w nutkę do słów Andrzeja Bianusza. W jednym z wywiadów artystka wspominała, że zasiadający w jury Czesław Niemen zachwycił się jej obiegnikami i melizmatami w stylu amerykańskim. Mało kto wtedy tak w Polsce śpiewał. Rok później do opolskich Premier zakwalifikowały się aż dwa utwory Majki: Reggae o pierwszych wynalazcach z tekstem Andrzeja Mogielnickiego oraz Od rana mam dobry humor do słów Andrzeja Kuryło. Wokalistka interesowała się różnymi gatunkami i miała ambicje, aby do muzyki nieustannie przemycać coś nowego. Takim gatunkiem było wówczas reggae. Jak wspominała: „Zostało to przetworzone przez moją słowiańską duszę z Nowego Sącza, z nowoczesną jazzującą solówką saksofonu i… wyszło słowiańskie reggae”. Wyróżniona III nagrodą w konkursie Premiery oryginalna kompozycja nie stała się jednak pierwszym przebojem Majki. To „podium” przypadło w udziale piosence Od rana mam dobry humor. Po zakończeniu opolskiego festiwalu tytułowy szlagwort nuciła cała Polska.
Charakterystyczna dla artystki miłość do odkrywania muzyki objawiła się także w piosence Czekamy na wyrok autorstwa Antoniego Kopffa i Jonasza Kofty. W 1987 roku Majka Jeżowska, wspólnie z Krystyną Prońko i Piotrem Szulcem (jako grupa Moment), wyśpiewała tym utworem I Nagrodę XXIV KFPP w Opolu. Co istotne, to właśnie Majka „wywróciła” pierwotną stylistykę country, w której Kopff chciał utrzymać kompozycję, zaproponowawszy w jej miejsce liryczną balladę z soulowym groovem. Kolejne nowości przywiozła do Polski w 1988 roku. Wówczas artystka od kilku lat mieszkała w Stanach Zjednoczonych, gdzie koncertowała w klubach Nowego Jorku, Chicago i Los Angeles. Śpiewając w różnych językach, w kameralnych, klubowych salach uczyła się bliskości kontaktu z publicznością i pokory. Wzorując się na Whitney Houston i Natalie Cole, niczym ambasadorka nowych trendów zza oceanu, zaproponowała rodzimej publiczności nowoczesny, amerykański utwór Odkąd zjawił się Edek. Kompozycja wyróżniała się tanecznym beatem, samplami, funkową gitarą. Nie dziwi fakt, że wygrała I Nagrodę konkursu Premiery na XV KFPP w Opolu.
Kolorowa, niezależna i autonomiczna, Majka Jeżowska jest pierwszą polską wokalistką, której teledysk Rats on a Budget został wyemitowany w amerykańskiej MTV. W 1994 roku założyła własną firmę fonograficzną, w której wyprodukowała i wydała kilkanaście swoich płyt. Jej twórczości dedykowany jest Ogólnopolski Festiwal Piosenki Majki Jeżowskiej „Rytm i melodia”, który odbywa się w Radomiu od prawie dwóch dekad. W 2019 roku zachwyciła rock&rollową energią i porwała wielopokoleniową publiczność Festiwalu Pol’and’Rock, udowodniając, że czas działa wyłącznie na jej korzyść. A wszystko to dzięki „zwyczajnej miłości do muzyki”, o której de facto śpiewa w jednej ze swoich piosenek. Niech ta miłość pozostanie odwzajemnioną na zawsze! Cóż warte życie jest bez piosenki?