Marta Ignerska – artystka wszechstronna

Grzegorz Sowula
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż

Marta Ignerska (rocznik 1978) to projektantka graficzna, ilustratorka, absolwentka warszawskiej ASP. Jedna z najzdolniejszych polskich graficzek i jedna z najczęściej wyróżnianych w polskich i zagranicznych konkursach (m.in. PTWK, Polskiej Sekcji IBBY oraz Bolońskich Targów Książki dla Dzieci). Współpracuje z krajowymi i zagranicznymi wydawcami.

1
1
2 1
2 1
Malinab
Malinab
Nypl.Digitalcollections.510D47d9 C176 A3d9 E040 E00a18064a99.001.G Kopia
Nypl.Digitalcollections.510D47d9 C176 A3d9 E040 E00a18064a99.001.G Kopia
19
19
20
20
Opera
Opera

Artystka wszechstronna – równie swobodnie co książki dla dzieci ilustruje dramaty teatralne, projektuje plakaty i wymyśla identyfikację wizualną, przygotowuje rysunki do czasopism i opakowania dla topowej lodziarni, grafiki do podręcznika szkolnego i obrazki do kalendarza, animacje do filmu o muzyce i szalone kolaże do równie szalonej historii Muzeum Utraconego. Sięga do różnych tradycji, miesza je, łączy, szuka nowych efektów, zaskakując nimi odbiorcę. W ilustracji potrafi być bardzo oszczędna, surowa, geometrycznie zamknięta – przykładem grafiki do Don Kichota w teatrze Pinokio.

Chętniej posługuje się plątaniną kresek, obłościami, wprowadza esy-floresy, wręcz bazgroły, mocne linie kontrastuje z delikatnymi pociągnięciami ołówka, wrzuca kolorowe plamy – to rysunki skrótowe, umowne, których abstrakcyjny język jest, wbrew pozorom, łatwo rozumiany przez dzieci, bawi je, pozwalając im na rozszerzone interpretacje i szukanie nowych znaczeń w jej obrazkach. Kilkadziesiąt książek przez nią za - projektowanych i zilustrowanych jest tego dowodem – za tom „objaśniający” życie orkiestry symfonicznej Wszystko gra zdobyła Bologna Ragazzi Award, czyli Oscara za dziecięcą książkę.

Wyżywa się w kolażach. To mowa żartu i groteski, drwiny i zabawy. Kpi w nich z różnych świętości, wyciąga ikony kultury popularnej, by zderzyć je z romantycznymi motywami albo kiczem. Sięga po erotyzm, rozmywając jego zdolność pobudzania za pomocą osobliwych dodatków – z innej epoki, z innej bajki. Wydaje się mieć nieograniczoną fantazję – seria Kula Fabula jest niekończącym się katalogiem pożytku z kulistego kształtu. Kolaże robione dla „Wysokich Obcasów” pełne są odwołań i cytatów, tu wiele do powiedzenia mają wyemancypowane kobiety, natrząsające się z męskich fantazji. Fotografia uczonych mężów nie mogłaby się obyć bez sowy, symbolu mądrości. Ale dopiero po wpatrzeniu się widzimy, że ptak nocy wyrywa jednego z obecnych, by unieść go gdzieś i może zamienić w nie – cnego gnoma podglądającego kąpiącą.

Marta Ignerska. Fot. Honorata Karapuda
Marta Ignerska. Fot. Honorata Karapuda
 Marta Ignerska, ilustracje z animacji dla Biennale Warszawa, spektakl w reż. Maxa Cegielskiego i Bartka Frąckowiaka „Garnitury, które posiadamy w kraju, nie nadają się do noszenia w tropiku”
Marta Ignerska, ilustracje z animacji dla Biennale Warszawa, spektakl w reż. Maxa Cegielskiego i Bartka Frąckowiaka „Garnitury, które posiadamy w kraju, nie nadają się do noszenia w tropiku”
 Marta Ignerska, ilustracje z animacji dla Biennale Warszawa, spektakl w reż. Maxa Cegielskiego i Bartka Frąckowiaka „Garnitury, które posiadamy w kraju, nie nadają się do noszenia w tropiku”
Marta Ignerska, ilustracje z animacji dla Biennale Warszawa, spektakl w reż. Maxa Cegielskiego i Bartka Frąckowiaka „Garnitury, które posiadamy w kraju, nie nadają się do noszenia w tropiku”
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż dla warszawskiej cukierni Lukullus
Marta Ignerska, kolaż dla warszawskiej cukierni Lukullus
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż dla warszawskiej cukierni Lukullus
Marta Ignerska, kolaż dla warszawskiej cukierni Lukullus
Marta Ignerska, kolaż dla warszawskiej cukierni Lukullus
Marta Ignerska, kolaż dla warszawskiej cukierni Lukullus
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż
Marta Ignerska, kolaż
 Marta Ignerska, ilustracje z animacji dla Biennale Warszawa, spektakl w reż. Maxa Cegielskiego i Bartka Frąckowiaka „Garnitury, które posiadamy w kraju, nie nadają się do noszenia w tropiku”
Marta Ignerska, ilustracje z animacji dla Biennale Warszawa, spektakl w reż. Maxa Cegielskiego i Bartka Frąckowiaka „Garnitury, które posiadamy w kraju, nie nadają się do noszenia w tropiku”
#Galerie
#Marta Ignerska
#sztuki wizualne