4 lutego ogłoszono nominacje do O!Lśnień, czyli Nagród Kulturalnych Onetu i Miasta Kraków za rok 2021, których partnerem jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Laureatów wyłoni internetowy plebiscyt publiczności, który trwa do północy 25 lutego na stronie https://olsnienia.onet.pl/.
Zwycięzców siedmiu konkursowych kategorii poznamy 4 marca o 20.00, podczas uroczystości wręczenia nagród w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Uroczystość będzie transmitowana w Onecie (www.onet.pl) oraz na platformie PLAY KRAKÓW. Relację z gali wyemituje 5 marca TVN.
Do nagród są nominowani twórcy, których dzieła wykraczają poza ramy gatunkowe, przesuwają granice w sztuce, odbijają się szerokim społecznym echem. Nie ma znaczenia wiek ani dorobek artystów.
Listę nominowanych, opierając się na rekomendacjach krytyków, przygotowali razem z Katarzyną Janowską i Dominiką Olszyną – redaktorką naczelną Onet Kultura, redaktorzy działu Onet Kultura: Dominik Jedliński, Dawid Dudko, Amelia Sarnowska, Joanna Barańska, Bartosz Sąder, Alan Rynkiewicz.
Do nagród twórców w poszczególnych dziedzinach nominowali także krytycy z różnych mediów: Gabi Drzewiecka, Anda Rottenberg, Anna Tatarska, Justyna Sobolewska, Jacek Marczyński, Łukasz Drewniak, Jacek Wakar oraz pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury Robert Piaskowski.
Artysta, który zbierze najwięcej głosów ze wszystkich nominowanych twórców otrzyma główną nagrodę O!Lśnienie 2022 w wysokości 30 tys. złotych. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach otrzymują po 10 tys. zł.
Swoją nagrodę przyzna także redakcja „Vogue Polska”, a Miasto Kraków wraz z Onetem tradycyjnie przyzna honorowy tytuł „Ambasadora Kultury”. W poprzednich latach otrzymali go Grażyna Kulczyk, Mariusz Treliński, Agnieszka Holland.
Nominowani
LITERATURA
Agnieszka Gajewska za książkę Stanisław Lem. Wypędzony z Wysokiego Zamku, Wydawnictwo Literackie
Za pierwszą tak szeroko zakrojoną biografię Stanisława Lema. Psychologiczny portret pisarza, w którego twórczości science-fiction, jak odsłania autorka, odbijały się wojenne przeżycia i traumy.
Andrzej Stasiuk za książkę Przewóz, Wydawnictwo Czarne
Za poprowadzoną z rozmachem powieść historyczną ze świetnymi postaciami kobiet. Pisarz pokazuje jak bardzo przeszłość wpływa na naszą współczesność. Rzecz dzieje się w czasie II wojny na granicy nad Bugiem. Dziś znowu patrzymy w tamtym kierunku na tych, którzy w poszukiwaniu lepszego życia, próbują ją przekroczyć.
Jakub Żulczyk za książkę Informacja zwrotna, Świat Książki
Za doskonale naszkicowany portret zakłamanego świata alkoholika, jego toksycznego wpływu na najbliższych i mroku, w jaki wciąga wszystkich, którzy się do niego zbliżą. W tle złodziejska reprywatyzacja w Warszawie i zabójstwo Jolanty Brzeskiej. Mocne i zasysające.
FILM
Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt za reżyserię filmu Wszystkie nasze strachy Produkcja: Serce, Kino Polska TV, Mimikra
Dystrybucja: Kino Świat
Za pięknie opowiedziany i sfilmowany fabularny krzyk o godność osób wykluczonych. Za obraz niwelujący podziały między sztuką a filmem.
Konrad Aksinowicz i Maciej Stuhr za film Powrót do tamtych dni
Produkcja: Chroma Pro, Centrum Technologii Audiowizualnych, Coloroffon, Dolnośląskie Centrum Filmowe, Głośno, Miasto Aniołów, Wojciech Stuchlik Film Productions
Dystrybucja: Kino Świat
Nominacja dla Konrada Aksinowicza za reżyserię osobistego i poruszającego do głębi studium dzieciństwa naznaczonego piętnem alkoholizmu. Maciej Stuhr mistrzowsko wykreował tragiczną postać ojca – nałogowego alkoholika. Niejeden przejrzy się w tym filmie jak w lustrze.
Łukasz Grzegorzek i Agata Buzek za film Moje wspaniałe życie
Produkcja: Koskino, Dolnośląskie Centrum Filmowe
Dystrybucja: Gutek Film
Agata Buzek za nakreślenie z empatią bohaterki próbującej wyplątać się z rodzinnych i społecznych schematów. Reżyser za opowiadanie o skomplikowanych relacjach z humorem i dystansem rzadkim w polskim kinie.
MUZYKA POPULARNA
Ifi Ude za płytę Ludevo
Dystrybucja: Agora
Za album będący romansem afrykańskich rytmów z polską tradycją. Muzyczne kontrasty pięknie się łączą za sprawą wielkiego talentu artystki oraz nieoczywistego wyczucia sztuki.
Kaśka Sochacka za płytę Ciche dni
Produkcja: Jazzboy Records
Dystrybucja: Dressler
Za jeden z najważniejszych debiutów ostatnich kilkunastu miesięcy. Album Ciche dni to proste melodie, doskonałe teksty dające nowe spojrzenie na uczucia, o których wydawało się, że napisano już wszystko.
Fisz Emade Tworzywo za płytę Ballady i Protesty
Produkcja: Grand Imperial, Dwa Ognie
Dystrybucja: Mystic Production
Za album łączący brzmienia i nostalgię za latami 90. z ostrą oceną współczesnego świata i naszych grzechów przeciwko planecie, demokracji i współobywatelom.
SZTUKI WIZUALNE
Katarzyna Kozyra za secondaryarchive.org, Fundacja Katarzyny Kozyry
Za platformę internetową secondaryarchive.org, na w której artystka wraz z zespołem gromadzi biografie i sztukę kobiet z Europy Środkowo-Wschodniej. Za wydarzenie „Letnia opowieść” w Poznaniu. Wielkoformatowe zdjęcie zakneblowanej artystki zawisło na budynku w centrum miasta i korespondowało z sytuacją kobiet i osób LGBT+ w Polsce. Za performance „Fressen”, w którym jedzenie stało się kluczem do opowiedzenia o polsko-niemieckiej historii, o ekologii i współczesnych obsesjach związanych z ciałem.
Wilhelm Sasnal i Adam Szymczyk za wystawę „Taki pejzaż” w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin
Za wystawę „Taki pejzaż” w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Obrazy Wilhelma Sasnala, zaprezentowane zgodne z koncepcją kuratora Adama Szymczyka, odsłoniły wojenną przeszłość zakodowaną w polskim pejzażu. Wystawa podbiła serca widzów.
Jarosław Suchan i Agnieszka Pindera za wystawę „Awangardowe Muzeum” w Muzeum Sztuki w Łodzi
Za wystawę „Awangardowe Muzeum”, za sprawą której kuratorzy po raz pierwszy na świecie opowiadają historię czterech międzynarodowych inicjatyw artystycznych, w tym polskiej grupy a.r., dzięki której w międzywojniu powstała Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej w Łodzi.
SERIAL
Magdalena Różczka i Łukasz Simlat za role w serialu Rojst ’97 w reżyserii Jana Holoubka)
Produkcja: Frame
Dystrybucja: Netflix
Za stworzenie mocnych, zapadających w pamięć bohaterów. Magdalena Różczka odsłania w serialu nowe aktorskie oblicze, a Łukasz Simlat potwierdza niezmienną klasę i warsztatową doskonałość.
Łukasz Kośmicki za reżyserię serialu Klangor
Produkcja: Opus Film
Dystrybucja: Canal+
W tym serialu czuć pewną rękę — od skąpanych w skandynawskim klimacie zdjęć, przez wwiercającą się w głowę muzykę, konsekwentnie prowadzoną intrygę, po doskonale wyreżyserowaną ekipę aktorską, w której nie ma słabych punktów.
Sandra Drzymalska, Maria Sobocińska, Aleksandra Skraba za role w serialu Sexify w reżyserii Piotra Domalewskiego i Kaliny Alabrudzińskiej
Produkcja: Akson Studio
Dystrybucja: Netflix
Aktorki, w tym debiutująca Aleksandra Skraba, stworzyły kwestionujące stereotypy postaci w zabawnej i prowokującej do myślenia opowieści o życiu współczesnych młodych kobiet – o odkrywaniu kobiecej siły i seksualności. Wspaniały przykład ekranowego siostrzeństwa.
TEATR
Małgorzata Wdowik za reżyserię spektaklu Wstyd, Nowy Teatr w Warszawie
Reżyserka odsłania przekłamywaną wspomnieniami przeszłość kobiet, także ich najbliższych, przyzwyczajonych do nierówności. W oszczędnym w słowa „Wstydzie” szuka sposobu na rozmowę o emocjach i potrafi zdefiniować nienazwane.
Dominika Bednarczyk i Maja Kleczewska za Dziady, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Reżyserka, pozostając w zgodzie z tekstem wieszcza, znalazła współczesny klucz do klasyki, który trafia do zespół aktorski, widzów i krytyków. Dominika Bednarczyk w roli Konrada pokazuje cierpienie niedające się zamknąć w odległym romantyzmie. To najbardziej poruszająca kreacja Mickiewiczowskiego Konrada we współczesnym teatrze.
Luc Perceval i zespół aktorski za 3Siostry, TR Warszawa i Narodowy Stary Teatr w Krakowie
Za odświeżające spojrzenie na klasykę. Zaskakujące pomysły inscenizacyjne, dzięki którym widz może identyfikować się z dramatami bohaterów oraz za wspaniałe kreacje aktorskie będące jednocześnie pięknym przykładem zespołowości.
MUZYKA POWAŻNA, BALET I JAZZ
Teoniki Rożynek za muzykę do filmu Prime Time, spektakl Ballo delle ingrate na festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz muzykę do spektaklu Maszyna w reżyserii Jagody Szelc
Za nieograniczoną wyobraźnię dźwiękową, swobodne poruszanie się po różnorodnych światach – muzyki współczesnej, elektroniki, muzyki teatralnej czy filmowej. Jej twórczość jest przykładem zacierania granic w sztuce i rodzajem działalności kolektywnej (współzałożycielka Grupy kompozytorskiej gen~.rate) o mocnym kontekście społecznym.
Paulina Przybysz i Kuba Więcek Trio za album Kwiateczki
Producent: Polskie Nagrania
Dystrybutor: Warner Music Poland
Twórcy odważnie i z pomysłem zmierzyli się z Pieśniami świętojańskimi o Sobótce Jana Kochanowskiego, dając renesansowym tekstom współczesne brzmienie i znaczenia. Kwiateczki to wyrafinowany stylistycznie i pastiszowy album.
Izadora Weiss i Anna Hop za spektakl baletowy Exodus. Bieguni – Harnasie, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Za spektakl przykuwający uwagę rozmachem, drapieżnością i nieoczekiwanymi pomysłami. To przykład oryginalnego interpretowania polskiego folkloru i literatury, nowatorskie wykorzystanie koncertowych dzieł Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego we współczesnym tańcu. Obie artystki konsekwentnie rozwijają własny, język choreograficzny.
Więcej na https://olsnienia.onet.pl/