Wielki finał II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza
Dziś wieczorem, podczas uroczystej Gali Finałowej w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, poznaliśmy wyniki II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza.
Finałowe utwory zabrzmiały w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Szymona Bywalca. Po wysłuchaniu wszystkich pięciu prawykonań jury w składzie: Tomàs Peire Serrate – przewodniczący, Dorota Serwa, Szymon Bywalec, David Robert Coleman, Dariusz Przybylski oraz Anna Maria Huszcza – sekretarz konkursu, bez prawa głosu, zdecydowało, że:
I nagrodę (w wysokości 15 000 euro) otrzymuje Michał Ziółkowski za utwór Akhlys
II nagrodę (w wysokości 11 000 euro) otrzymuje Piotr Tabakiernik za utwór bright… holy… mad…
III nagrodę (w wysokości 7 000 euro) otrzymuje Krystian Neścior za utwór Tissage de l'infini
Przyznano także dwa wyróżnienia (po 3 500 euro każde) dla Aleksandry Chmielewskiej za utwór Visions Oniriques i Mateusza Ryczka za utwór From the Slavic Legends.
Swoje nagrody przyznały także orkiestra i publiczność.
Nagrodę Orkiestry otrzymał Mateusz Ryczek, natomiast Nagrodę Publiczności otrzymał Michał Ziółkowski za utwór Akhlys
Na konkurs nadesłano 106 kompozycji z całego świata, wzięli w nim udział kompozytorzy amerykańscy, białoruscy, brazylijscy, brytyjscy, bułgarscy, chińscy, czescy, francuscy, gruzińscy, hiszpańscy, irańscy, japońscy, kanadyjscy, koreańscy, niemieccy, polscy, szwedzcy, ukraińscy i włoscy.
„Po wysłuchaniu prawykonań finałowych utworów chcielibyśmy jako jurorzy wyrazić szczere uznanie dla ich klasy”
„Po wysłuchaniu prawykonań finałowych utworów chcielibyśmy jako jurorzy wyrazić szczere uznanie dla ich klasy. Pięć fascynujących, nowatorskich, obfitujących w niuanse kompozycji wyraźnie ukazuje wysoki poziom orkiestracji i artystycznej wrażliwości ich twórców. Nasze zadanie było tym trudniejsze, że wszystkie kompozycje doczekały się niesamowitego wykonania szczecińskich filharmoników pod dyrekcją maestro Szymona Bywalca. Jest rzeczą oczywistą, że przyszły repertuar orkiestrowy już został i nadal będzie wzbogacany dzięki talentom tak świetnie rozwijającego się pokolenia młodych kompozytorów” – powiedział po gali Tomàs Peire Serrate, przewodniczący jury konkursu. I dodał: „Podjęta przez organizatorów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza inicjatywa pobudzenia kreatywności odniosła niewątpliwy sukces. Mamy nadzieję, że w kolejnych latach konkurs wciąż będzie się rozwijał, przyczyniając się do nowych muzycznych odkryć i pomagając w rozwoju kariery kompozytorom u progu kariery”.
Finaliści II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza:
Aleksandra Chmielewska (1993) – kompozytorka i improwizatorka, była przewodnicząca Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkini zarządu Fundacji Muzyczne Talenty Europy, była członkini komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM.
Interesują ją związki muzyki i zjawisk wizualnych – stąd wiele jej utworów ma charakter programowy. W swojej muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem. Obecnie pracuje nad pracą doktorską – operą o życiu meksykańskiej malarki, Fridy Kahlo.
Aleksandra Chmielewska jest absolwentką studiów kompozytorskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji profesora Pawła Łukaszewskiego. Ma w dorobku muzykę kameralną, chóralną i orkiestrową, wykonywaną w Polsce, na Ukrainie, na Białorusi, w Niemczech, w Słowenii w Stanach Zjednoczonych, na Węgrzech, w Austrii i w Indiach m.in. przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Słoweńskiej, Chór Narodowego Forum Muzyki, Orkiestrę Leopoldinum, Poznański Chór Kameralny, Polski Chór Kameralny, Unplugged Orchestra, Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej. Jest laureatką licznych nagród w konkursach kompozytorskich, w tym: I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest za improwizację fortepianową do filmu (2015), I nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae za utwór Ad te levavi na chór żeński i orkiestrę kameralną (2018), II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova za utwór Fantasia on Veni, veni Emmanuel na organy solo (2018), I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego za utwór Verbum caro na chór mieszany a cappella (2017), II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova za utwór Veni Emmanuel na chór mieszany a cappella (2016), III nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 za utwór De Baptismo na chór mieszany a cappella (2016), wyróżnienia w 5. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego za utwór Sisyphus (2019), wyróżnienia w Konkursie Kompozytorskim Centrum Myśli Jana Pawła II za utwór Hail o Mother (2018), wyróżnienia w 57. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Carmen Perpetuum (2016).
Aleksandra Chmielewska prowadzi także działalność literacką. W 2014 roku ukazała się jej debiutancka powieść Uczeń Czarnoksiężnika. W roku 2015 roku za scenariusz słuchowiska Tam, gdzie mieszka cisza została wyróżniona II nagrodą w konkursie organizowanym przez Festiwal Literacki Sopot. Słuchowisko zostało zrealizowane przez artystów z gdańskiego Teatru Miniatura i w 2016 otrzymało I nagrodę w kategorii słuchowisk dla dzieci i młodzieży na Festiwalu Dwa Teatry.
Krystian Neścior (1992) – kompozytor i wokalista pochodzący z Olsztyna. W 2021 roku z wyróżnieniem ukończył studia licencjackie w klasie kompozycji prof. dr hab. Anny Zawadzkiej-Gołosz oraz w klasie śpiewu prof. dr. hab. Zdzisława Madeja w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Obecnie kontynuuje studia magisterskie na macierzystej uczelni.
Pasję do kompozycji odkrył już w pierwszych latach edukacji w PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie, gdzie uczył się w klasie gitary klasycznej. Muzyczną edukację kontynuował w PSM II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie w klasie śpiewu.
Jego utwory są nagradzane na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach kompozytorskich. W 2019 roku zdobył II nagrodę na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego w Sopocie za utwór Nello sfondo della vita na marimbę i orkiestrę smyczkową. W 2020 roku otrzymał II nagrodę za utwór Resonance Weather na zespół kameralny na konkursie kompozytorskim Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.0 w Stalowej Woli. W 2021 roku otrzymał III nagrodę na XXVII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim 2 Agosto w Bolonii za kompozycję Pezzetti di nebbia na orkiestrę symfoniczną oraz I nagrodę na VI Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego za utwór L’ENTOURAGE DE SILENCE na orkiestrę smyczkową. W 2022 roku jego kompozycja Palimpsest na orkiestrę smyczkową otrzymała Nagrodę Główną na VI Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Ponadto poemat Niewola na baryton i fortepian został wyróżniony III nagrodą na II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w kategorii kompozycja, głos. W minionym roku został stypendystą programu COMPOSER.PL ufundowanego dla młodych polskich kompozytorów przez Agatę Zubel i Michała Moca.
Mateusz Ryczek (1986) – kompozytor. W roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). W 2019 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych (dysertacja doktorska pod tytułem Emergencja algorytmów wysokościowych na podstawie koncertu wiolonczelowego „Zjawy”).
Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, USA, Kuba, Ukraina, Japonia). W 2013 roku nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego pierwsza monograficzna płyta „PLANETONY”, a drugi monograficzny album „Cello Works” został wydana nakładem wydawnictwa DUX.
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, stypendystą Ministra Kultury, Marszałka Dolnośląskiego oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Swoje kompozycje konsultuje z wiatrem, słońcem i córkami: Rozalią, Aurelią i Laurą.
Piotr Tabakiernik (1986) – ukończył studia kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako twórca stara się ze spokojem godzić dwie tendencje nieustannie chcące w nim dojść do głosu – pragnienie ciągłego poszukiwania nowych środków wyrazu, eksploracji brzmienia, mikrotonowych harmonii, performatywności i przekraczania granic gatunków oraz przywiązanie do tradycji, zapatrzenie w muzyczną przeszłość, dawne praktyki wykonawcze, retorykę i muzyczny język epok minionych. Z taką samą powagą (i radością) buduje kombinatoryczne labirynty postspektralnych harmonii i konstruuje modalne motety w stylu Gomberta. Obszarem muzyki – i duchowości – który szczególnie go pociąga, jest skryty pod powierzchnią niepozornego jednogłosu ocean chorału gregoriańskiego. Zanurza się w nim, starając się podążać za łagodnym głosem klasycznej metody Solesmes. We wszystkim – na tyle, na ile się da – AMDG.
Michał Ziółkowski (1991) – pochodzący z Zakopanego kompozytor, instrumentalista i aranżer działający we Wrocławiu. Muzyką pasjonuje się od 15 roku życia, kiedy zdecydował się podjąć naukę gry na pianinie. Jego pierwsze samodzielne kompozycje powstawały w liceum, gdzie po raz pierwszy dostrzeżono jego umiejętności. Jest absolwentem studiów kompozycji w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Obecnie jest także wykładowcą macierzystej uczelni, a w 2022 obronił tytuł doktora sztuk muzycznych.
Kompozytor Jest laureatem nagród w konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Między innymi w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” (I nagroda), Busan Choral Festival and Competition w Korei Południowej (I nagroda), III Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego w Sopocie (II nagroda ex-aequo), w X i XI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra. (I i III nagroda), oraz w 15 Konkursie im. Tadeusza Ochlewskiego PWM (II nagroda ex-aequo). Jego utwory na chór a cappella zostały opublikowane przez prestiżowe wydawnictwo Schott Music oraz wykonane przez The Choir of Trinity College, a także nominowany do Grammy zespół wokalny Polyphony pod dyrekcją Stephena Laytona. Ziółkowski jest także autorem muzyki teatralnej (Tchórzofretka w reżyserii Marty Streker; Wyniosła w reżyserii Bożeny Klimczak) oraz filmowej (Fala ‘97 w reżyserii Tomasza Musiała). Ponadto jest laureatem nagrody Fryderyk 2021 w kategorii muzyka współczesna za współtworzenie albumu „Midnight Stories” z zespołem Art’n’Voices, a we wrześniu roku 2022 jego kompozycja chóralna Ave Maria ukazała się na playliście Spotify Classical New Releases.
Michał Ziółkowski współpracuje także z Narodowym Forum Muzyki, pisząc kompozycje chóralne oraz aranżacje chóralno-orkiestrowe. Wiele z nich zostało zaprezentowanych podczas koncertów we Wrocławiu. W muzyce fascynuje go subtelność brzmienia, klarowności formy i barwna instrumentacja. Inspiracje czerpie głównie z muzyki sonorystycznej, minimalistycznej, a także ambientu i szeroko rozumianej muzyki elektronicznej.
Jego muzyka jest wykonywana podczas koncertów i festiwali w Polsce, a także poza granicami kraju (m. in. we Wrocławiu, Gdańsku, Krakowie, Wilnie, Kolonii, Sztokholmie, Busan, Austin i Nowym Jorku).