2 czerwca w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie poznaliśmy laureatów Grand Press Photo 2022, który organizują magazyn „Press” i Fundacja Grand Press.
Pracujący dla „The Washington Post” Wojciech Grzędziński został autorem Zdjęcia Roku Grand Press Photo 2022. Nagrodzona fotografia przedstawia Irinę Maniukinę, która gra na fortepianie w swoim właśnie zbombardowanym przez Rosjan domu. „Zostaliśmy dosłownie bez słów i to jest potęga fotografii” – powiedziała o tym zdjęciu Ami Vitale, przewodnicząca jury, sześciokrotna laureatka World Press Photo.
W tegorocznym konkursie jury w składzie: Ami Vitale (jako przewodnicząca) oraz Antonio Bat, Anna Bedyńska, Weronika Mirowska i Andrzej Zygmuntowicz wybrało do finału 48 zdjęć pojedynczych (Single), 11 reportaży (Stories) i pięć projektów dokumentalnych (Documentary Projects), wykonanych przez 63 autorów.
„Ostatni czas przypomniał nam znaczenie dokumentowania historii, przypomniał o znaczeniu dziennikarstwa i zwłaszcza fotodziennikarstwa, o potrzebie bycia na pierwszej linii” - powiedział Andrzej Skworz, redaktor naczelny magazynu „Press”.
Podczas gali wręczono także nagrody specjalne oraz rozstrzygnięto konkurs Photo Book of the Year 2021. Tę nagrodę, wskazaną przez osobne jury (Maga Ćwieluch, Jan Piechota, Paweł Rubkiewicz i Mateusz Sarełło), otrzymał Rafał Milach za Strajk. Wyróżnienie w tej kategorii przyznano Przedstawienia | Performances Bartka Warzechy. Nagrody dla najlepszych książek fotograficznych roku wręczył Rafał Bryndal z zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Natomiast w kategorii Single – Own Vision, której partnerem był ZAiKS, nagrody wręczył Prezes Janusz Fogler. Wcześniej naczelny magazynu „Press” Andrzej Skworz podziękował mu za lata owocnej współpracy z naszym stowarzyszeniem.
Nagroda od firmy Provident Polska trafiła także do Wojciecha Grzędzińskiego. Natomiast nagroda Spółki Biurowej Skanska w regionie CEE przypadła Karolinie Misztal z „Dziennika Bałtyckiego”, która zwyciężyła także w kategorii Single – Climate, Responsibility.
Nagrodę Internautów otrzymała Renata Dąbrowska za pracę dla „Tygodnika Powszechnego”. Autorka sfotografowała w intymnej sytuacji Agatę Tomaszewską i Wojtka Sawickiego. Wojtek cierpi na dystrofię mięśniową, ale nie przeszkadza mu to działać wraz z Agatą na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Najbardziej poruszającym momentem gali było uhonorowanie przez Fundację Grand Press Dmytro Kozackiego „Oresta” - autora zdjęć ze schronów Azovstalu. Fotografie te obiegły cały świat, gdy Dmytro napisał w mediach społecznościowych: „Dziękuję ze schronu Azowstalu – miejsca mojej śmierci i życia. (...) Zostawiam wam zdjęcia jak najlepszej jakości, wyślijcie je na wszystkie konkursy dziennikarskie i fotograficzne. Jeśli któryś wygram, to będzie mi bardzo miło dowiedzieć się o tym po uwolnieniu. Dziękuję wszystkim za wsparcie. Do zobaczenia".
„Wierzymy, że Dmytro odbierze od nas ten dyplom osobiście podczas przyszłorocznego konkursu. Czekamy na niego, żywego i zdrowego” – powiedziała Weronika Mirowska, prezeska Fundacji Grand Press.
Fotografowie, którzy nie ukończyli 26 roku życia i nie startowali dotąd w konkursie Grand Press Photo mogli startować w konkursie Young Poland.
W kategorii Young Poland – Single pierwsze miejsce przypadło Monice Kwiecień z Ośrodka Postaw Twórczych Uniwersytetu Wrocławskiego (zdjęcie przedstawiało małą uchodźczynię po przekroczeniu przejścia granicznego w Medyce w pierwszym tygodniu inwazji Rosji na Ukrainę). Wyróżnienie dostała Magdalena Klyta z Akademii Sztuki w Szczecinie i Uniwersytetu Wrocławskiego (zdjęcie z protestu przeciwko „lex TVN” na placu Wolności we Wrocławiu).
W kategorii Young Poland – Stories pierwsze miejsce przyznano Mikołajowi Tomczakowi z Akademii Sztuki w Szczecinie (zdjęcie Romana - 66-letniego mechanika samotnie mieszkającego w zrujnowanym domu na dużej działce). Wyróżnienie otrzymała Aleksandra Gnida z Lubelskiej Szkoły Fotografii (temat zdjęcia: za murami szpitala psychiatrycznego każdy pacjent potrzebuje rozmowy i kontaktu z drugim człowiekiem).
Laureaci Grand Press Photo 2022
KATEGORIA SINGLE – OWN VISION
I miejsce – Bartłomiej Krężołek, Edytor.net
II miejsce – Kinga Wnuk, freelancerka
III miejsce – Michał Dyjuk, freelancer
KATEGORIA SINGLE – PEOPLE
I miejsce – Iwona El Tanbouli-Jabłońska, F11-Studio
II miejsce – Adam Lach dla „Der Spiegel”
III miejsce – Paweł Łączny, freelancer
KATEGORIA SINGLE – CULTURE, HOBBY, SPORT
I miejsce – Wojciech Grzędziński dla „The Washington Post”
II miejsce – Bartłomiej Zborowski, Polski Komitet Paraolimpijski
III miejsce – Julia Zabrodzka dla magazynu „Pismo”
KATEGORIA SINGLE – CLIMATE, RESPONSIBILITY
I miejsce – Karolina Misztal, „Dziennik Bałtycki”
II miejsce – Mateusz Grochocki, East News
III miejsce – Kinga Wrona, Edytor Agencja Fotograficzna
KATEGORIA SINGLE – CURRENT EVENTS
I miejsce – Jędrzej Nowicki, „Gazeta Wyborcza”
II miejsce – Piotr Wójcik, Fundacja Picture Doc
III miejsce – Tomasz Pietrzyk, „Gazeta Wyborcza”
KATEGORIA STORIES – CURRENT EVENTS
I miejsce – Marek M. Berezowski, Agencja Reporter
II miejsce – Kuba Kamiński, East News
KATEGORIA STORIES – CLIMATE, RESPONSIBILITY
I miejsce – Iwona El Tanbouli-Jabłońska, F11-Studio
II miejsce – Katarzyna Ślesińska, freelancerka
KATEGORIA STORIES – PEOPLE
I miejsce – Kasia Strek, Panos Pictures
II miejsce – Anna Liminowicz, „The Globe and Mail”
KATEGORIA DOCUMENTARY PROJECT
I miejsce – Roman Kalinowski, Pix.House
II miejsce – Krzysztof Gołuch, „Przegląd Lokalny"
Więcej na: https://grandpressphoto.pl