W sobotę 4 czerwca poznaliśmy laureatów 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Niekwestionowanymi zwycięzcami festiwalu zostali Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski. Ich film Syndrom Hamleta (Polska, Niemcy) otrzymał Złotego Lajkonika – najwyższy laur w konkursie polskim. Dokument otrzymał także Nagrodę Studentów Miasta Krakowa oraz wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dokumentalnym. Producentki filmu Magdalena Kamińska i Agata Szymańska (Balapolis) otrzymały również Nagrodę Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych oraz FDR Studio dla najlepszego producenta polskich filmów dokumentalnych i krótkometrażowych „za film tworzony w trudnych warunkach, który wymagał szczególnej troski o bohaterów, czułości, ale także wolności i zaufania do twórców”.
Srebrnego Lajkonika w konkursie polskim jury w składzie: Piotr Stasik – przewodniczący, Daria Kopiec, Kuba Mikurda, Anna Sienkiewicz-Rogowska, Małgorzata Szyłak przyznało Bognie Kowalczyk za pełnometrażowy film dokumentalny Boylesque (Polska, Czechy). Film otrzymał także jedną z ważniejszych nagród festiwalu – nagrodę publiczności przyznaną przez „Magazyn Filmowy SFP”.
Drugi Srebrny Lajkonik przypadł Marcinowi Lesiszowi za krótkometrażowe Koniki na biegunach (Polska). Najlepszą animacją konkursu polskiego zostały Figury niemożliwe i inne historie I nagradzanej wielokrotnie na Krakowskim Festiwalu Filmowym Marty Pajek (Polska, Kanada), a najlepszą fabułą został film Martwe małżeństwo (Polska) Michała Toczka.
Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne, której mecenasem jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS otrzymał film Bóg i wojownicy lunaparków (Polska) Bartłomieja Żmudy. Nagrodę wręczył Prezes ZAiKS-u Janusz Fogler.
Zwycięstwo w międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o nominację do Oscara, zapewnił sobie film dokumentalny Katedra (Słowacja) w reżyserii Denisa Dobrovody.
Srebrny Róg dla najlepszego filmu dokumentalnego o tematyce społecznej otrzymała Laura Sistero za film Poślizg kontrolowany (Hiszpania). Srebrnym Rogiem dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych został nagrodzony Shaunak Sen za dokument Wszystko, co żyje (USA, Wielka Brytania, Indie). Jury konkursu obradowało w składzie: Till Brockmann (Szwajcaria), Christine Camdessus (Francja), Ohad Milstein (Izrael), Petrula Veljanovska (Północna Macedonia), Agnieszka Zwiefka (Polska).
Laureatem najstarszego festiwalowego konkursu – międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych – został dobrze znany krakowskiej publiczności, Jay Rosenblatt za film Jak minął rok? (USA). Poprzedni film reżysera Kiedy byliśmy łobuzami był w tym roku nominowany do Oscara.
Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny zostali nagrodzeni Raul de la Fuente Calle i Amaia Ramirez za film Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa (Hiszpania). Najlepszym filmem animowanym został czesko-słowacki Kocham, tato (reż. Diana Cam Van Nguen). Animacja została także krakowskim kandydatem do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego. Jury obradowało w składzie: Juliusz Machulski (Polska), Olga Lucovnicova (Mołdawia), Andrea Martignoni (Włochy), Anita Reher (Dania) and Amer Salmeen Al Murry (Zjednoczone Emiraty Arabskie).
Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymała Karolina Porcari za film Victoria (Polska) z brawurową rolą Katarzyny Figury.
Laureatką międzynarodowego konkursu DocFilmMusic została Lucie Kralova za film Jan Kapr. Opera dokumentalna (Czechy, Słowacja). Jury konkursu w składzie: Włodek Pawlik (Polska) – przewodniczący, Roman Gutek (Polska), Robert Kirchhoff (Słowacja) nagrodziło film za „nieoczywistą i innowacyjną formę wypracowaną, aby opowiedzieć o rozbudowanym i kontrowersyjnym bohaterze. Film o trudnych wyborach i zderzeniu się sztuki z reżimem totalitarnym, z historią wschodniej Europy XX w”. Nagrodę wręczył mistrz flamenco i bohater filmu prezentowanego w konkursie dokumentalnym (W moich butach) – Paco Mora.
Nagrodę Don Quichote Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych otrzymał film Parizad w reżyserii Mehdi Imani Shahmiri (Iran).
Wyjątkowo w tym roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbył się Docudays UA Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych o Prawach Człowieka, który jest największym ukraińskim festiwalem filmów dokumentalnych. Tegoroczna edycja miała rozpocząć się 25 marca w Kijowie. W wyniku brutalnego ataku Rosji i trwającej wojny nie było to możliwe. Jury w składzie Daniel Abma, Devika Girish, Stanislav Bytiutsky przyznało nagrodę główną filmowi Plai (reż. Eva Dzhyshyashvili).
Cały werdykt jury oraz szczegółowy program na:www.krakowfilmfestival.pl
Do 12 czerwca wszystkie filmy konkursowe z programu Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz specjalny cykl filmowy „Domówka” dostępne są online na platformie KFF VOD.