Wejście w przestrzeń

Jola Gola, Anna Grześ z Fundacji Villa Sokrates
Pole, 1985 Fot. Jan Gryka
Pole, 1985 Fot. Jan Gryka
1993 Galeria Biała Fot Jan Gryka 034
1993 Galeria Biała Fot Jan Gryka 034
Á La Frontiere ! Serbia Belgrad Fot. Michał Grześ
Á La Frontiere ! Serbia Belgrad Fot. Michał Grześ
Elbląg 2017 2 Fot. Michał Grześ
Elbląg 2017 2 Fot. Michał Grześ
Elbląg 2017 Fot. Michał Grześ
Elbląg 2017 Fot. Michał Grześ
Kaplica Św. Trójcy, Unija Union, Festiwal Sztuki W Przestrzeni Publicznej „Open City Otwarte Miasto”, Lublin, 2013. Fot. Jan Gryka
Kaplica Św. Trójcy, Unija Union, Festiwal Sztuki W Przestrzeni Publicznej „Open City Otwarte Miasto”, Lublin, 2013. Fot. Jan Gryka
Leon Tarasewicz, Małgorzata Dmitruk, Agnieszka Arnold Zaleszany, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2018. Fot. Michał Grześ
Leon Tarasewicz, Małgorzata Dmitruk, Agnieszka Arnold Zaleszany, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2018. Fot. Michał Grześ
Malarstwo Polskie XXI Wieku (Wystawa Zbiorowa), Galeria Zachęta, Warszawa, 2007. Fot. Grzegorz Dąbrowski
Malarstwo Polskie XXI Wieku (Wystawa Zbiorowa), Galeria Zachęta, Warszawa, 2007. Fot. Grzegorz Dąbrowski
Modry Muzeum Śląskie Fot. Michał Grześ
Modry Muzeum Śląskie Fot. Michał Grześ
Muzeum Architektury, Wrocław, 2018. Fot. Michał Grześ
Muzeum Architektury, Wrocław, 2018. Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 2 Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 2 Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 (4) Fot. Michał Grześ
Muzeum Archtektury Wrocław 2018 (4) Fot. Michał Grześ
Muzeum Ikon Supraśl 2017 Fot. Michał Grześ
Muzeum Ikon Supraśl 2017 Fot. Michał Grześ
Polacos. El Nou Art De Polònia, Plaza Real W Barcelonie, 2002. Fot. Grzegorz Dąbrowski
Polacos. El Nou Art De Polònia, Plaza Real W Barcelonie, 2002. Fot. Grzegorz Dąbrowski
Zachęta Fot. Jan Gryka
Zachęta Fot. Jan Gryka
Fot. Grzegorz Dąbrowski
Fot. Grzegorz Dąbrowski

Leon Tarasewicz urodził się 14 marca 1957 roku w Waliłach Stacji na Białostocczyźnie. W latach 1972–1977 uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu, a następnie w latach 1979–1984 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Tadeusza Dominika. Od 1996 do 2009 roku prowadził pracownię gościnną (potem stałą) na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, a obecnie prowadzi tam Pracownię Przestrzeni Malarskiej na Wydziale Sztuki Mediów. Mieszka w Waliłach. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody im. Jana Cybisa (1998), Nagrody Fundacji Nowosielskich oraz Paszportu „Polityki” (oba laury w roku 1999). W 2005 roku został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2007 roku zdobył Nagrodę Wielką Fundacji Kultury, w 2018 roku Nagrodę „Rzeczpospolitej” im. Jerzego Giedroycia oraz Nagrodę im. prof. A. Gieysztora, a rok później Nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida. W roku 2018 otrzymał Nagrodę 100-lecia ZAiKS-u, a w 2019 wyróżniono go członkostwem honorowym naszego Stowarzyszenia.

Jego prace znajdują się we wszystkich znaczących kolekcjach polskich, a także wielu zagranicznych (Moderna Museet w Sztokholmie, National Museum of Contemporary Art w Seulu, Tufts University Gallery w Bostonie). Wystawiał między innymi w Sztokholmie, Wenecji, Berlinie, Nowym Jorku, Barcelonie.

Wraz z Sokratem Janowiczem w 2009 roku założył Fundację Villa Sokrates i od 2016 jest prezesem oraz opiekunem merytorycznym wszystkich działań Fundacji. Pasją artysty jest hodowla kur ozdobnych; jest wiceprezesem Klubu Hodowców Kur Ozdobnych „Gallus”.

[kliknij, żeby powiększyć]

Źródła

Źródła malarstwa Tarasewicza tkwią w pejzażu. Artysta pokazuje go w syntetyczny sposób, zmieniając las, ziemię, pola, ptaki, wodę, góry – w wycinki rzeczywistości. Jego obrazy, choć „wycinają” fragmenty pejzażu, w rzeczywistości go poszerzają. W związku z tym, w zasadzie już na początku drogi twórczej, malarstwo Tarasewicza przechodzi w przestrzeń galerii. Zmienia skalę i sposób oddziaływania. Wychodzi poza ramy. Już w 1985 ptaki pojawiają się na ścianach Galerii Foksal.

Potem artysta przedstawia coraz mniejszy wycinek rzeczywistości. Wyabstrahowane kolorowe pasy jego obrazów przechodzą na ściany galerii (Galeria Biała, 1993; Galeria Foksal, 1994; Galeria Arsenał, 1995). Przestrzeń zamknięta w ścianach galerii szybko przestaje wystarczać artyście, zaczyna malować na projektowanych przez siebie powierzchniach (BWA Katowice, 1995; Galeria Arsenał, 1995). Pojawia się koncepcja „wejścia w przestrzeń” obrazu. Stąd realizacje takie, jak na wystawach „Sztuka wobec natury” (Zachęta, 1996) czy „Granice obrazu” (CSW, 1997), gdzie pojawiają się budowane przez artystę konstrukcje lub filary „unoszące” jego malarstwo.

W 1999 roku obrazy zaczynają „spływać” na podłogę galerii (DAP, 1999; Biennale w Wenecji, 2001). Potem pojawiają się kolejne kroki: w Galerii Foksal (2000, ekspozycja niejako powtórzona w Springer & Winckler Galerie w 2001) czy w instalacji na wystawie „Here & Now” (Zachęta, 2001) i w Galerii Białej (2001) – materia malarska uwięziona zostaje w drewnianych konstrukcjach. W auli ASP w Warszawie artysta po raz pierwszy pokazuje konstrukcję z desek. Realizacja zostaje powtórzona w Berlinie w galerii Clausa Nordenhake.

 

Kondycja malarstwa

Wystawa w CSW w Warszawie (2003) jest kolejnym krokiem w poszukiwaniu przestrzeni koloru i kondycji malarstwa. W 2005 roku artysta zaczyna eksperymenty łączące malarstwo przestrzenne z lustrami; bada doświadczenie iluzji, wciąż poszerzając obszar swej wypowiedzi (Instytut Polski w Berlinie, Galeria Biała w Lublinie, Galeria Foksal w Warszawie. Podczas ekspozycji w Muzeum Narodowym we Wrocławiu (2008) artysta realizuje wolnostojącą konstrukcję, która wypełnia przestrzeń krużganków. Kolejne instalacje stają się specyficzne dla miejsca (site-specific) – jak wielka instalacja na Placu Artystów w Kielcach (2011), na Rynku Starego Miasta w Lublinie (2014) czy „Unia” w lubelskiej Kaplicy św. Trójcy (2013 i „Modry” w Muzeum Śląskim w Katowicach (2015). Na otwarcie nowej siedziby Galerii Białej w Lublinie artysta przygotował wystawę „Granice malarstwa – granice galerii” (2013). Wystawa „Waliły-Kraków-Waliły” na Dworcu Głównym w Krakowie w ramach ArtBoom Festival (2016) odnosiła się do podróży artysty z Walił i powrotu do domu. Podczas ekspozycji w Galerii El w Elblągu w dawnym kościele gotyckim została wkomponowana konstrukcja przypominająca statek, która wchodzi w dialog z miejscową historią (2016–2017). W 2018 roku Tarasewicz zabiera głos na temat przemilczanej zbrodni popełnionej przez oddział „Burego” we wsi Zaleszany (Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu). Artysta sięgnął również po światło, które mimo pozornej niematerialności jest najbardziej podstawowym tworzywem malarskim (Łapicze, 2009; Galeria Biała w Lubinie, 2013; Galeria Ego w Poznaniu, 2016; Triest i Belgrad w 2016; Galeria Foksal, 2018). Ekspozycję w Muzeum Architektury we Wrocławiu (2018) jury uznało za Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla i przyznało Grand Prix oraz nagrodę w kategorii wystaw czasowych.

#Galerie
#Leon Tarasewicz
#Artykuł z kwartalnika