Druga edycja poświęconego twórczości kobiet HER Docs Film Festival odbędzie się od 22 do 28 października 2021 roku w warszawskich kinach Kinoteka, Muranów i Elektronik oraz w dniach 22-31 października online na platformie VOD https://onestage.pl/
W programie ponad 100 polskich i zagranicznych filmów dokumentalnych, animacji i prac wideo, prezentowanych w sekcjach tematycznych (m.in. Sztuka, Ciało, HERstorie, Lepsze jutro?, Nowe twarze) oraz przeszło 20 wydarzeń towarzyszących, w tym spotkania z twórczyniami filmów, rozmowy z zaproszonymi gościniami i gośćmi, warsztaty dla dokumentalistek i impreza muzyczno-performatywna.
Wiele filmów pokazywanych w Polsce po raz pierwszy. W programie znajdą się m.in: Historia jednego castingu Alison Kuhn, Witamy na stażu Nathalie Berger oraz Leo Davida Hyde’a, Czułe wojowniczki Mariji Stonyté, Córka mułły Mahdieh Mirhabibi i Hassana Solhjou, Modlitwy Delphine Rosine Mbakam, (Nie)matka Andrei Testy, „Curve”. Magazyn, który wyprzedził czas Jen Rainin i Rivkah Beth Medow, Bezpaństwo Michèle Stephenson oraz Walchensee Forever Janny Ji Wonders.
Niewątpliwie jedną z największych filmowych atrakcji tegorocznej edycji festiwalu HER Docs będzie polska premiera najnowszego filmu Yael Bartany Dwie minuty do północy. Znana polskiej publiczności artystka wizualna, która w 2011 roku reprezentowała Polskę na 54. Biennale w Wenecji wystawą „...i zadziwi się Europa” w Pawilonie Polskim, poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak wyglądałby świat, gdyby rządziły nim kobiety. Do udziału w swoim filmowo-performatywnym eksperymencie Bartana zaprosiła grupę piętnastu polityczek, dyplomatek, prawniczek, aktywistek i ekspertek z całego świata, które stają na czele światowego rządu.
W sekcji „Sztuka”, skupiającej się na dokonaniach kobiet w świecie sztuki, znajdą się obrazy o wybitnych, lecz często zapomnianych i/lub nieznanych pionierkach. Hilma af Klint. Pionierka abstrakcji w reż. Haliny Dyrschki opowiada historię szwedzkiej malarki, która stworzyła pierwsze obrazy abstrakcyjne, przed uznawanym dotąd w historii sztuki za pioniera abstrakcji Wassilym Kandinskym. Dziewczyny z tranzystorami. Nieznana historia muzyki elektronicznej Lisy Rovner to z kolei fascynująca podróż tropami pionierek muzyki elektronicznej (m.in. Pauline Oliveros, Elen Radigue, Clary Rockmore, Daphne Oram czy Delii Derbyshire). Martha Cooper. Ikona street artu Seliny Miles to wciągająca opowieść o ikonie fotografii streetartowej, której zdjęcia inspirowały przez dekady kolejne pokolenia artystów street artu (m.in. brazylijski duet OSGEMOS).
W sekcji „Ciało” znajdą się filmy krótkometrażowe poświęcone ciału w ruchu i filmowi tanecznemu, jak również wybór animacji skupiających się na temacie kobiecej cielesności i seksualności oraz filmy poświęcone przyjemności, której źródłem jest ciało. W tej sekcji będzie można zobaczyć między innymi wyjątkowy film Morgana. Królowa porno Isabel Peppard i Josie Hess, opowiadający o australijskiej gospodyni domowej, kryjącej się pod pseudonimem Morgana Muses, która w dojrzałym wieku postanowiła radykalnie zmienić swoje życie i rozpocząć międzynarodową karierę jako reżyserka, producentka i aktorka filmów erotycznych. Z kolei wśród filmów o ciele w ruchu i tańcu na ekranie z pewnością wymienić należy Wytańczyć siebie Cary Holmes – filmowy zapis hipnotyzującego spektaklu tanecznego, którego autorką i bohaterką jest znana północnoirlandzka tancerka Oona Doherty, laureatka Srebrnego Lwa w 2021 roku w kategorii „Taniec” na weneckim Biennale (Biennale Danza).
W programie tegorocznej edycji HER Docs Film Festival znajdzie się również organizowana we współpracy ze Swiss Films oraz z Ambasadą Szwajcarii w Polsce retrospektywa szwajcarskich filmów dokumentalnych w reżyserii kobiet zatytułowana Szwajcaria inna niż myślisz. Wśród prezentowanych tytułów, przybliżających polskiej publiczności najnowsze dokonania szwajcarskiej kinematografii kobiet, znajdą się m.in. wielokrotnie nagradzane Cisza na antenie Juliany Fanjul oraz All inclusive Coriny Schwingruber Ilić, immersyjna animacja 3D Zatoka obfitości Milvy Stutz, Orgazm, czyli mała śmierć Annie Gisler i zwycięzca dwóch kolejnych edycji (w 2019 i 2020 roku) najważniejszego festiwalu filmów dokumentalnych na świecie, IDFA w Amsterdamie, Szeptem Heidi Hassan i Patricii Pérez Fernández.
W tym roku, dzięki współpracy z Ambasadą Norwegii w Polsce, na festiwalu HER Docs zagoszczą filmy norweskie: Rentgen rodzinny Firouzeh Khosrovani – zwycięzca zeszłorocznej edycji festiwalu IDFA w Amsterdamie oraz głośny, pokazywany m.in. na tegorocznym festiwalu Hot Docs w Toronto Seks, rewolucja i islam Nesfise Özkal Lorentzen o niemieckiej imamce Seyran Ateş – jednej z najbardziej rozpoznawalnych figur muzułmańskiego feminizmu w Europie, założycielce liberalnego meczetu Ibn Rushd-Goethe w Berlinie.
Dzięki współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie podczas festiwalu publiczność zobaczy też najnowsze prace wideo polskich artystek, m.in.: Zuzanny Golińskiej, Agaty Lech, Magdaleny Łazarczyk, Agnieszki Mastalerz, Iwony Ogrodzkiej, Weroniki Wysockiej, Liliany Zeic (Piskorskiej), czy Weroniki Zalewskiej. Większość z nich pokazana zostanie po raz pierwszy na kinowym ekranie. Nowością w tym roku będzie także równoległe zaprezentowanie prac wideo w ramach wystawy stworzonej specjalnie na HER Docs Film Festival.
Tegoroczna edycja HER Docs Film Festival odbędzie się w formacie hybrydowym. Projekcje i wydarzenia kinowe zostaną uzupełnione o pokazy online i towarzyszące im wydarzenia w sieci. Na platformie VOD https://onestage.pl/ w dniach 22-31 października publiczność na terenie całej Polski będzie mogła zobaczyć prawie wszystkie filmy z programu kinowej edycji HER Docs Film Festival, a dzięki wydłużonemu czasowi trwania edycji online (10 dni) również warszawska widownia będzie miała możliwość obejrzeć filmy, których nie zdąży zobaczyć w kinie.
Wszystkie filmy prezentowane są zarówno z polskimi, jak i angielskimi napisami.
ZAiKS jest partnerem imprezy.
Więcej na www.herdocs.pl.