Znamy laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza. I nagrodę i 40 tys. złotych otrzymał pochodzący z Barcelony Tomàs Peire Serrate za utwór Borealis. Choi Jin Seok z Korei Południowej odebrał II nagrodę i 30 tys. złotych za utwór Sunrise in Hyangil Am. III nagrodę i 15 tys. złotych otrzymują ex aequo Tomasz Szczepanik za Rumori i Claudio Passilongo za utwór Symphonic Dystopia.
19 marca publiczność na całym świecie mogła obejrzeć online koncert finałowy z sześcioma nagrodzonymi kompozycjami w brawurowym wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza pod dyrekcją Szymona Bywalca. Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości, bez ograniczeń wiekowych. Warunkiem było stworzenie kompozycji na orkiestrę symfoniczną. Utwory musiały być oryginalne, dotychczas nieopublikowane i niewykonane oraz nienagrodzone w innych konkursach.
Jury w pod przewodnictwem profesora Marcina Błażewicza rozpatrzyło 176 prac z Argentyny, Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Cypru, Danii, Finlandii, Grecji, Niderlandów, Hiszpanii, Kanady, Korei Południowej, Macedonii, Niemiec, Polski, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Do finału wybrano sześć utworów i dopiero po wysłuchaniu prawykonań jury ustaliło ostateczny werdykt. Swoje nagrody przyznała też Orkiestra i publiczność, która mogła głosować przez internet i sms-y. Obie te nagrody otrzymał Andrzej Szachowski za utwór Helix Nebula.
Honorowe tytuły Finalistów przyznano Adamowi Porębskiemu za Iluzje i Andrzejowi Szachowskiemu za Helix Nebula.
Miłosz Bembinow, wiceprezes ZAiKS-u i pomysłodawca konkursu, a także sekretarz jury, powiedział: „Cieszę się, że konkurs spotkał się z tak dużym zainteresowaniem kompozytorów i kompozytorek na całym świecie. 176 zupełnie nowych kompozycji na orkiestrę symfoniczną to dowód, że pomimo pandemii kompozytorzy wciąż intensywnie pracują, choć niewątpliwie teraz bardziej niż wcześniej potrzebują wsparcia, także finansowego. Brak kontaktu z publicznością jest w tej sytuacji najtrudniejszy, ale staraliśmy się zrekompensować tę niedogodność, zapewniając najwyższej jakości nagranie audio-video koncertu i szeroko dostępną premierę. Nasz konkurs odbywa się w Polsce, ale jest wydarzeniem w pełni międzynarodowym, co pokazuje grono laureatów. Po raz kolejny udowadniamy, że muzyka nie zna granic. Bardzo mnie też cieszy Nagroda Orkiestry dla młodego polskiego kompozytora”.
Nieprzypadkowo to właśnie Filharmonia w Szczecinie tworzy razem z ZAiKS-em nową markę, jaką jest Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski. Nowatorska przestrzeń Filharmonii uzasadnia zaproponowanie publiczności repertuaru w pełni współczesnego i oryginalnego.
ZAiKS i Filharmonia w Szczecinie już po raz drugi wspólnie organizowały konkurs kompozytorski. Pierwszy, jako konkurs z okazji stulecia ZAiKS-u, jeszcze bez patrona, odbył się w 2018 roku. Wysoki poziom nadesłanych utworów zainspirował obie instytucje do kontynuowania tego wyjątkowego muzycznego przedsięwzięcia, które ma odbywać się regularnie co dwa lata.
Sylwetki laureatów i finalistów
Tomàs Peire Serrate
Pochodzący z Barcelony kompozytor, który mieszka i pracuje w Los Angeles. Po studiach fortepianu i kompozycji w Barcelonie przeniósł się do Akademii Sibeliusa w Helsinkach, by następnie zrobić dyplom z muzyki filmowej w New York University–Steinhardt. Ma również doktorat w dziedzinie kompozycji. Tworzy muzykę filmową dla wielu wytwórni, swoje utwory prezentował na całym świecie podczas serii koncertów, takich jak Klang (Helsinki), Off Liceu (Barcelona) Hear Now i Jacaranda (Los Angeles) czy też na festiwalach, m.in. Zodiac (Nicea), HighScore (Pavia), Vipa (Valencia, Re-Imagined (Hong Kong), Chopin and Friends (New York). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” i Grand Prix na festiwalu „iSing!” w Shouzou (Chiny). Od 2019 jest zastępcą dyrektora artystycznego festiwalu „Du vert a l’infini” we francuskim Besançon.
Claudio Passilongo
Mieszkający w Danii pianista i kompozytor włoskiego pochodzenia. Ukończył z wyróżnieniem konserwatorium muzyczne w Neapolu, po czym studiował kompozycję w Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Obecnie jest organistą w kościele św. Klemensa w duńskim Randers. Komponuje utwory orkiestralne, chóralne, dla zespołów kameralnych i solistów. Jest również uzdolnionym pianistą jazzowym, znanym z licznych koncertów. Jest autorem muzyki filmowej i teatralnej, tworzy kompozycje organowe, nie stroni od innowacyjnych projektów muzycznych, takich jak Roskildes Åbne Værksted, zorganizowanego w 2016 przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Roskilde, czy prowadzonego w latach 2007-2011 na wydziale nauk ścisłych uniwersytetu w Neapolu programu ukazującego w praktyce powiązania między muzyką i matematyką. Jest znany melomanom w wielu europejskich krajach, jak również słuchaczom Radia Duńskiego, włoskiego Radio Rai, rozgłośni watykańskiej i szwajcarskiej.
Jin Seok Choi
Swoją edukację muzyczną zdobywał w ojczyźnie – Południowej Korei. Studiował tam kompozycję w dwóch stołecznych uczelniach: Sangmyung i Yonsei, gdzie zdobył dyplom magistra. Utwory, z jakimi startował w konkursach krajowych i zagranicznych, przynosiły mu wyróżnienia i nagrody – jest laureatem tak ważnych w Korei prezentacji muzyki współczesnej jak Joongang Music Competition, Seoul Contemporary Music Festival czy ARCO Contemporary Music Festival. W 2019 roku wziął udział w XVI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego, zdobywając I nagrodę oraz nagrodę specjalną. Wykonanie zwycięskiego utworu przez Hashtag Ensemble w studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, transmitowane było w Polskim Radiu, by trafić do programów Europejskiej Unii Nadawców (popularnej Eurowizji). Polski sukces otworzył mu drogę do kolejnych nagród, m.in. w luksemburskim konkursie Artistes en Herbe i konkursie kompozytorskim Fundacji Franza-Josefa Reinla w Austrii.
Adam Porębski
W 2014 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji oraz w klasie skrzypiec. W 2016 roku otrzymał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, a od września 2020 roku pełni funkcję prodziekana na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii na macierzystej uczelni. Jego dorobek twórczy zawiera ponad 70 kompozycji wykonywanych w wielu krajach Europy, w USA i w Australii, oraz obejmuje różnorodne gatunki i formy muzyki instrumentalnej, wokalnej i elektroakustycznej. Jest laureatem kilkunastu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich.
Andrzej Szachowski
Student kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Ma na swoim koncie wyróżnienia na prestiżowych konkursach kompozytorskich poświęconych muzyce filmowej, m.in. Young Talent Award (Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie) i Transatlantyk Film Music Competition w Łodzi. Pracuje w Polskim Radiu Chopin i Programie 2 PR, gdzie zajmuje się montażem dźwięku i produkcją autopromocji. Okazjonalnie komponuje muzykę do reklam i filmów krótkometrażowych. Regularnie współpracuje z laureatem Oscara Janem A.P. Kaczmarkiem.
Tomasz Szczepanik
Kompozytor, aranżer, dyrygent i pedagog. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Łodzi: edukację artystyczną, kompozycję, teorię muzyki oraz Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej. Studiował też muzykę elektroniczną pod kierunkiem Krzysztofa Knittla. Brał udział w kursach kompozytorskich m.in. w Letniej Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2012), czy Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie (2012). W 2017 roku uzyskał stopień doktora. Jego utwory były prezentowane podczas festiwali i koncertów, m.in. Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, w Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bydgoskiej, Gdańskiej, Gorzowskiej i wielu innych miastach Polski i Europy. Jest laureatem licznych konkursów.
Więcej o konkursie na stronie karlowiczcompetition.pl