Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2023

27.04.2023
Anna Maria Huszcza i Emilia Dutkiewicz fot. Filip Radwański AKPA
Anna Maria Huszcza i Emilia Dutkiewicz fot. Filip Radwański AKPA
Anna Rocławska Musiałczyk i Żaneta Rydzewska fot. Filip Radwański AKPA
Anna Rocławska Musiałczyk i Żaneta Rydzewska fot. Filip Radwański AKPA
Anna Rocławska Musiałczyk oraz Żaneta Rydzewska fot. Filip Radwański AKPA
Anna Rocławska Musiałczyk oraz Żaneta Rydzewska fot. Filip Radwański AKPA
Piotr Rzeczycki i Miłosz Bembinow fot. Filip Radwański AKPA
Piotr Rzeczycki i Miłosz Bembinow fot. Filip Radwański AKPA

27 kwietnia o godz. 20.00, w gościnnych progach tyskiej Mediateki – siedziby Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy – AUKSO odbyła się Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2023, wieńcząca tegoroczną edycję Festiwalu Fryderyk. Ceremonię wręczenia statuetek uświetniły występy najwybitniejszych solistów i zespołów, w tym nominowanych do Fryderyków.

Koncert finałowy był najlepszym przykładem, że muzyka ewoluuje i umiejętnie łączy często odmienne światy, kreując nowe brzmienia. Znakomita skrzypaczka klasyczna Agata Szymczewska zagrała z wybitnym skrzypkiem jazzowym Adamem Bałdychem i jego kwintetem, a fenomenalny kontratenor Michał Sławecki zaśpiewał aż dwukrotnie – z orkiestrą AUKSO w utworze Marcina Nierubca Silently oraz z Altberg Ensemble – zespołem muzyki dawnej – w arii Antonio Vivaldiego Barbaro Traditor. Muzyczni gospodarze Gali towarzyszyli wokalistce Kasi Moś w wykonaniu Prząśniczki oraz znakomitej saksofonistce Alinie Mleczko i formacji Tango Attack w porywających interpretacjach argentyńskiego tanga.

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, wykonując pieśń Serenity, zaprosił na scenę wiolonczelistę z AUKSO, a duet Andrzeja Cieplińskiego i Tymoteusza Biesa przedstawił publiczności swoje spojrzenie na kompozycję mistrza Krzysztofa Pendereckiego i jego dwie miniatury na klarnet i fortepian.

Tegoroczna Gala udowodniła, że można, a nawet trzeba, spojrzeć na muzykę klasyczną szerzej. Organizacja tej ceremonii w siedzibie AUKSO jest wręcz symboliczna, bo dowodzi, że muzyka klasyczna potrzebuje również świeżego spojrzenia, często w połączeniu ze współczesnymi brzmieniami i aranżacjami. Podczas uroczystego koncertu z okazji rozdania Fryderyków doskonale funkcjonowały obok siebie oryginalne utwory napisane przez kompozytorów, jak i współczesne ujęcia dzieł mistrzów – powiedział Robert Kamyk, dyrektor programowy Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal.

Największe emocje tego wieczoru towarzyszyły jednak nominowanym do nagrody Fryderyk. Konkurs rokrocznie zbiera dziesiątki zgłoszeń w każdej z jedenastu kategorii muzyki poważnej.

W pierwszej z nich triumfował tego wieczoru Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka z albumem „Marcin Józef Żebrowski” oraz Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Violetty Bieleckiej z albumem „Supraskie Kantyki”. 

Recitalem Solowym Roku Akademia uznała „Monologue – Polskie utwory na wiolonczelę solo” w wykonaniu Tomasza Darocha. Na równi z nim wyróżniono Roksanę Kwaśnikowską i album „Pierre Rode: 24 Caprices for Solo Violin”.

Dwiema statuetkami wyróżniono Krystiana Zimermana. Wydane przez Deutsche Grammophon utwory fortepianowe Karola Szymanowskiego w jego wykonaniu zostały uhonorowane Fryderykami w kategoriach Najlepszy Album Polski Za Granicą oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Statuetkę w tej ostatniej kategorii wręczył prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS Miłosz Bembinow, a odebrał ją Piotr Rzeczycki, dyrektor ds. Muzyki Klasycznej i Jazzu Universal Music Poland.

W kategorii Album Roku Muzyka Chóralna głosy członków Akademii Fonograficznej przeważyły o zwycięstwie albumu „Folk Songs” Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak, a w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety – wydawnictwa z kompozycjami Andrzeja Krzanowskiego – „Reliefs” z udziałem Arkadiusza Bialica, Macieja Frąckiewicza, Joanny Freszel, Leszka Lorenta, Marcina Zdunika i Lutosławski Quartet.

Fryderyka 2023 za Album Roku Muzyka Kameralna – Większe Składy otrzymało wydawnictwo „Mieczysław Wajnberg – String Quartets Nos. 5 & 6” w wykonaniu Kwartetu Śląskiego, a w kategorii Muzyka Koncertująca wyróżniono wydawnictwo „Felix Nowowiejski: Piano Concerto, Cello Concerto” w wykonaniu Jacka Kortusa, Bartosza Koziaka i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza.

Albumem nagrodzonym w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa została płyta „Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem d-moll, KV 626. Ryszard Zimak in memoriam”. Album jest wyrazem wdzięczności społeczności Uniwersytetu im. Fryderyka Chopina dla zmarłego profesora Zimaka. Powstał w przekonaniu, że dobro i piękno łączą ludzi podobnie jak dźwięki.

Statuetkę w kategorii, która często stanowi pierwszą bramę dla słuchaczy do świata klasyki, czyli Muzyka Orkiestrowa przyznano formacji Warsaw Saxophone Orchestra pod kierownictwem Pawła Gusnara za płytę Debut (live).

Najlepszym albumem w Muzyce Współczesnej została natomiast „Muzyka strun” Wojciecha Błażejczyka, będąca muzyczną wizytówką tego kompozytora i jednocześnie wykonawcy eksplorującego na krążku różnorodne instrumenty strunowe. Nagrodę w tej kategorii z rąk Anny Marii Huszczy, przewodniczącej Sekcji Autorów Dzieł Muzycznych ZAiKS-u, odebrała Emilia Dutkiewicz, kierownik i redaktor naczelna wydawnictwa Chopin University Press.  

Kulminacyjnym punktem wieczoru był moment przyznania Złotego Fryderyka w muzyce poważnej. W tym roku Akademia Fonograficzna nagrodziła tym niezwykle cenionym wyróżnieniem wybitnego polskiego dyrygenta – Tadeusza Strugałę, który w sezonie 2023 obchodzi 70-lecie pracy artystycznej.

Partnerem tegorocznej Gali Muzyki Poważnej było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS – i jak co roku, wręczyło także swoje wyróżnienie. Nagrodę ZAiKS-u dla kompozytora/kompozytorki młodego pokolenia otrzymała Anna Rocławska-Musiałczyk – kompozytorka, pianistka, dyrygentka i aranżerka. Statuetkę wręczyła Żaneta Rydzewska, która tę nagrodę otrzymała od ZAiKS-u w ubiegłym roku.

#Sprzyjamy wyobraźni