#CultureOnLive

Anna Klimczak
19.12.2023

Kiedy w pandemii wydarzenia kulturalne przeniosły się do sieci, zrozumieliśmy, że musimy wzmocnić kompetencje cyfrowe ludzi z branży kultury, by mogli udźwignąć to wyzwanie.

Postanowiliśmy zorganizować konferencję, w pełni dostępną i bezpłatną, na której będziemy rozmawiać o aktualnych wyzwaniach sektora kultury i odpowiadać na wasze pytania. Tak narodziło się CultureOnLive. 

Czwarta edycja konferencji odbyła się 11 i 12 września 2023 w Goyki 3 ArtInkubatorze w Sopocie oraz na stronie www.cultureon.live. Z perspektywy czasu widzimy, że pandemia była zaledwie pierwszym z wyzwań, których doświadczyliśmy. Wojna w Ukrainie, kryzysy gospodarczy, migracyjny, a także klimatyczny nie pozostają bez wpływu na kondycję samej branży oraz jej odbiorców. 

„Wyszliśmy z założenia, że odpowiedzią na każdy kryzys jest współdziałanie. Dlatego w tym roku konferencja dotyczyła przede wszystkim budowania sieci współpracy, tworzenia zespołów i wspierania się wzajemnie” – mówi Tamara Kamińska, prezeska Music Export Poland, głównego organizatora i pomysłodawcy wydarzenia. „Jak co roku rozmawialiśmy też o zastosowaniu nowoczesnych technologii w realizacji wydarzeń kulturalnych, nowych standardach inkluzywności w kulturze czy skutecznych metodach zarządzania czasem” – dodaje. 

Najwięcej emocji wzbudziły tematy dotyczące przyszłości branży muzycznej. Jakie będą źródła zarobków twórców za 10, 20 czy 30 lat? Kiedy serwisy streamingowe przestaną rosnąć? Co zajmie ich miejsce? Jak będziemy odbierać muzykę w niedalekiej przyszłości? Kto ją będzie tworzył – ludzie czy sztuczna inteligencja? I wreszcie: jak możemy się przygotować na wszystkie te zmiany? Do Sopotu zaproszono specjalistów i badaczy dysponujących nie tylko szeroką wiedzą o bieżącej kondycji rynku, ale też analizami ukierunkowanymi na przyszłość. Co wynika z tego obrazu? 

Najmłodsze pokolenie odbiorców koncentruje się wokół platform, które bazują na krótkich treściach i pozwalają każdemu na działania twórcze. Za 10 lat przychody ze streamingu przestaną rosnąć, za to dynamiczniej będą rozwijać się takie technologie, jak choćby metaverse, które jeszcze silniej wiążą uwagę i angażują odbiorców, włączając ich do działania. Co ciekawe w tym kontekście, rynek gier już jest znacznie większy od streamingu. Ludzie będą częściej poznawać nową muzykę dzięki mediom społecznościowym i algorytmom. I choć nadal to artysta będzie przyciągał fanów najmocniej, bo trudno sobie wyobrazić, żeby ludzie chodzili na koncerty muzyki wyprodukowanej przez AI, ale to właśnie artyści będą musieli nauczyć się sprawnie posługiwać narzędziami sztucznej inteligencji, żeby zaistnieć wszędzie tam, gdzie czeka na nich ich publiczność. Silne zaangażowanie fanów coraz częściej będzie oznaczać umożliwienie im współtworzenia utworów z artystą. To od nas zależy, czy takie zatarcie granic między twórcą a odbiorcą potraktujemy jako zagrożenie czy jako szansę. Uwagę odbiorców wygrają ci, którzy nie zamkną się w wieży z kości słoniowej i sprawnie wykorzystają technologię. 

Oczywiście zmiany technologiczne stanowią wyzwanie dla organizacji zbiorowego zarządzania, a także dla legislatorów. Ludzki potencjał twórczy musi być chroniony, odbiorcy powinni mieć jasność, czy słuchają utworu stworzonego przez człowieka czy wyprodukowanego przez AI, a twórcy powinni mieć zagwarantowany udział w zyskach wygenerowanych dzięki ich pracy. Dlatego już teraz, przygotowując się na przyszłe zmiany technologiczne, musimy jako branża zadbać o pewne kwestie. Najprostszymi, wydawałoby się, zadaniami jest dbanie o jakość metadanych – bo to od nich zależy i będzie zależało w przyszłości, czy wynagrodzenia trafią do osób, którym się należą – a także edukacja debiutantów. 

I taką edukacyjną rolę pełni konferencja CultureOnLive. Nie trzeba jechać do Sopotu, by dowiedzieć się czegoś nowego. Konferencja od swojej pierwszej edycji dostępna jest online, a rejestracja na panele jest bezpłatna. Dlatego warto dzielić się wiedzą o tym wydarzeniu i zapraszać do udziału osoby, które stawiają pierwsze kroki w branży. 

Miłosz Bembinow, Marek Hojda, fot. Bogna Kociumbas
Miłosz Bembinow, Marek Hojda, fot. Bogna Kociumbas
Karolina Juzwa, Jess Partridge, Marie Fol, Tamara Kamińska, Frank Kimenai, fot. Bogna Kociumbas
Karolina Juzwa, Jess Partridge, Marie Fol, Tamara Kamińska, Frank Kimenai, fot. Bogna Kociumbas
Robert Meijernik, Marie Fol, Rafał Chwała, Radek Chudzio, Justyna Jochym, fot. Bogna Kociumbas
Robert Meijernik, Marie Fol, Rafał Chwała, Radek Chudzio, Justyna Jochym, fot. Bogna Kociumbas
Magda Chołyst, Ula Buyuly, fot. Bogna Kociumbas
Magda Chołyst, Ula Buyuly, fot. Bogna Kociumbas

Przeczytaj więcej

Nie ma więcej tekstów na ten temat

Nie ma więcej tekstów na ten temat
#Artykuł z kwartalnika
#CultureonLIVE
#wydarzenia
#kwartalnik nr 40