Głównym tematem tegorocznej, szóstej już edycji lubelskiego Demakijażu – Festiwalu Kina Kobiet będzie seksualność oglądana bez gotowych matryc i przedstawień, jako pole poszukiwań, w których pomocą będą filmy, spotkania, koncerty, działania performatywne. ZAiKS jest partnerem imprezy, która odbędzie się w dniach 27-31 października. Szczegółowy program zamieszczamy poniżej.
Więcej:
Fan page Festiwalu (FB):
https://www.facebook.com/demakijazfestiwal
Demakijaż – Festiwal Kina Kobiet 2021 (wydarzenie FB):
https://www.facebook.com/events/593708088434183
Demakijaż – Festiwal Kina Kobiet 2021 (Instagram):
https://www.instagram.com/demakijaz_filmfestival/
Strona Festiwalu (Fundacja Camera Femina):
https://camerafemina.org/festiwal-kina-kobiet-demakijaz/
DEMAKIJAŻ 2021 W LICZBACH:
1555 zgłoszonych filmów krótkometrażownych
48 filmów krótkometrażowych zakwalifikowanych do konkursu „Let's Start the Revolution"
9 filmów długometrażowych
5 długometrażowych pokazów przedpremierowych
3 spotkania (tłumaczone na Polski Język Migowy)
2 polskie premiery filmowe
2 koncerty
2 aftery (dj set, karaoke)
1 blok filmów „Karaibskie głosy” (animacja, dokument, fabuła)
1 czytanie performatywne poezji (Betty Q)
1 film z audiodeskrypcją
1 dyżur telefoniczny (Komisja ds. Integracji Samorządowej Kolektyw Koleżeński przy ORA Lublin – organizatorki Festiwalu Kina Kobiet – Demakijaż zapraszają do Punktu Nieodpłatnej Informacji Prawnej, który powstanie przy wsparciu Komisji ds. Integracji Samorządowej „Kolektyw Koleżeński” działającej przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Lublinie. Porozmawiajmy o sytuacji kobiet w świetle zmieniającej się rzeczywistości społecznej i politycznej. Punkt działał będzie w dniu 30 października 2021 od godz. 14.00 do 18.00.
PROGRAM
ŚRODA 27/10/2021
17:00-18:30 Let’s Start The Revolution #1
Blok krótkich metraży wyselekcjonowanych w tegorocznym konkursie dla młodych twórczyń.
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
19:00 – 21:00 FILM OTWARCIA Fucking with Nobody
reż. Hannaleena Hauru, 2020, 102 min., Finlandia
POKAZ PRZEDPREMIEROWY
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Hanna jest reżyserką filmową. Jej wymarzona praca trafia do Kristiana, przewyższającego ją popularnością rywala. Kobieta decyduje się stworzyć parodię romansu na Instagramie, by zakwestionować wizerunek konstruowany na potrzeby społeczne. Ten udawany związek będzie miał nieprzewidziane konsekwencje.
CZWARTEK 28/10/2021
17:00-18:30 Let’s Start The Revolution #2
Blok krótkich metraży wyselekcjonowanych w tegorocznym konkursie dla młodych twórczyń.
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
18:45- 21:30 Tove + SPOTKANIE prowadzenie: Jola Prochowicz
reż. Zaida Bergroth, 100 min, 2020., Szwecja, Finlandia
POKAZ PRZEDPREMIEROWY
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Wspaniały, wzruszający i wymowny film o Tove Jansson, fińskiej pisarce i ilustratorce pochodzenia szwedzkiego. Opowieść o sztuce, pożądaniu, miłości i Muminkach.
Po projekcji Jolanta Prochowicz porozmawia o autorce z seksuolożką, edukatorką seksualną, pedagożką i psychoterapeutką Alicją Długołęcką oraz Justyną Czechowską, tłumaczką literatury szwedzkiej i norweskiej na polski, w tym książek Tove Jansson. Spotkanie z tłumaczeniem na Polski Język Migowy.
21:45-22:15 Common Place
reż. Karolina Anna Kuta, Patrycja Skorupska, 27 min., 2021, Polska
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Niezależny film dokumentalny o kobietach w Bośni pod matronatem Fundacji Camera Femina. Mężczyźni rozpętali wojnę, kobiety próbują odbudować codzienność. Choć różnią się narodowością i wyznaniem, trzy pokolenia kobiet mieszkają w jednej kamienicy. Przyjaźnią się, tworzą własne rytuały i wzajemne pakty. Tutaj, w górskim miasteczku na Bałkanach, gdzie ich mężowie jeszcze niedawno walczyli między sobą.
21:00 - 22:30 Czytanie performatywne poezji – Betty Q
Salon Syrena, ul. Wyszyńskiego 4, Lublin
„Poetki na czasy zarazy” – autorski performance Betty Q na podstawie antologii Poetki na czasy zarazy (red. Jolanta Prochowicz, Bartosz Wójcik), która ukaże się w listopadzie 2021 roku nakładem wydawnictwa WBPiCAK w Poznaniu.
PIĄTEK 29/10/2021
16:00 – 17:30 Let’s Start The Revolution #3
Blok krótkich metraży wyselekcjonowanych w tegorocznym konkursie dla młodych twórczyń.
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
18:00-19:30 Sabaya
reż. Hogir Hirori, 91 min, Szwecja, 2021
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Pięć lat temu ISIS dokonało rzezi Jazydów w prowincji Sinjar w Iraku, a kobiety z tej grupy religijnej zostały porwane i uczyniono z nich niewolnice seksualne. Z telefonem komórkowym i pistoletem Mahmoud, Ziyad i ich grupa próbują odbić porwane Jazydki, które są sprzedawane przez zwolenników ISIS i nazywane Sabaya. Przygotowują się do wyprawy do obozu Al-Hol, w którym Kurdowie pilnują ponad 70 tys. zwolenników ISIS. To tam są przetrzymywane porwane kobiety. W tej akcji pomagają im uwolnione wcześniej Jazydki. Gdy nocą docierają do obozu, muszą działać szybko. W filmie część zdjęć została wykonana z ukrycia, pod burką, przez Jazdyki, które dobrowolnie i bohatersko powróciły do miejsca swoich cierpień, żeby uratować inne kobiety.
19:45-22:30 Bliss + SPOTKANIE O SEKSUALNOSĆI, prowadzenie: Simona Kasprowicz
reż. Henrika Kull, 90 min, Niemcy, 2021
POKAZ PRZEDPREMIEROWY
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Sascha od lat pracuje w agencji towarzyskiej „Queens”. Z kolei Maria jest nowa i ze swoimi tatuażami, piercingiem i zamiłowaniem do pisania wierszy podczas przerw ma zupełnie inną energię niż pozostałe dziewczyny. Historia romansu obu bohaterek jest kroniką przyciągania, fantazji oraz ograniczeń, jakie stawiają nie tyle ciała, ile umysły. Gdzie przebiega granica między cielesnością a intymnością w miejscu, w którym seks jest usługą, a kobiece ciało towarem? Szczęście szczerze eksploruje zjawisko pracy seksualnej. Reżyserka Henrika Kull od wielu lat zajmuje się tym tematem, film nie był kręcony w studiu, lecz w prawdziwej agencji otwartej dla klientów przez cały okres zdjęć. Tuż obok planu w innych pokojach toczyła się normalna praca. Kull wprost pokazuje jej fizyczny wymiar – bez sensacji czy budowania aury tajemnicy i niebezpieczeństwa. Seks został tu przedstawiony z punktu widzenia kobiet z branży, a proponowane spojrzenie nigdy nie jest eksploatujące czy osądzające. Zamiast tego oglądamy codzienność: czy to w łóżku z klientami, czy w pokoju socjalnym, gdzie prawdziwe pracownice dzielą przestrzeń z profesjonalnymi aktorkami. W takim otoczeniu trudno pominąć fakt, że kobiece ciało ma wartość materialną, a seks wpisany jest w kapitalistyczne mechanizmy rynkowe.
21:30 – 22:30
Blok krótkich metraży wyselekcjonowanych w ramach Festiwalu Queerz Get Loud 2021
Salon Syrena, ul. Wyszyńskiego 4, Lublin
23:00 – 00:00 KONCERT Brokatowe Damy
Piwnice Centrum Kultury w Lublinie
Brokatowe Damy – Lelita Petit, Mewa Topolska & friends. Projekt składa się przede wszystkim z dwóch niebinarnych osób członkowskich. Zarówno Mewa jak i Lelita zajmują się muzyką od dziecka, ale poprzez ich głębokie zakorzenienie w kulturze queer, są ewenementem na skalę krajową - w pełni niebinarny zespół muzyczny, grającą muzykę od queeru dla queeru, o queerze. Prywatnie obie osoby są aktywistami LGBTQIA+, organizują lub mają dużą rolę w całej gamie marszów równości i innych wydarzeń w Polsce i za granicą. Wykonują przede wszystkim autorskie utwory oraz covery we własnych, niebanalnych aranżacjach. Rezultatem jest zróżnicowana mieszanka dusz, światów i kolorów, od bezwstydnego, porywającego popu, przez jazzowe naleciałości aż po eksperymentalne poszukiwania.
00:00 – 02:00 AFTER PARTY Karaoke z Kaya Celine Zmysłowską
Piwnice Centrum Kultury w Lublinie
After party poprowadzi Kaja Zmysłowska – wodzirejka od lat związana z queerową sceną Lublina. Będzie to połączenie imprezy tanecznej z uwielbianym przez wszystkich KARAOKE.
SOBOTA 30/10/2021
14:30 – 16:00 Let’s Start The Revolution #4
Blok krótkich metraży wyselekcjonowanych w tegorocznym konkursie dla młodych twórczyń
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
16:15 – 17:45 Karaibskie głosy – blok krótkich metraży (animacja, dok,
fabuła)
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Kolejne – po zeszłorocznym – festiwalowe spotkanie z kinematografią z Wysp Karaibskich. Prezentacja wyboru krótkich metraży przygotowana we współpracy z Hairouna Film Festival, siostrzanym wydarzeniem filmowym z Saint Vincent (https://hairounaff.org).
This City of Mine, reż. Danielle Russell (Jamajka) 2017, 13 min. FABUŁA
Młoda kobieta udaje się komunikacją publiczną do Kingston, stolicy wyspy. To pierwszy dzień jej pracy.
Going Down, reż. Mezan Ayok (Jamajka) 2018, 9 min. FABUŁA
Dwie pary spotykają się przypadkiem w windzie. Szybko okazuje się, że trudniej o bardziej krępujące okoliczności.
Those Who Have Eyes To See, reż. Melanie Grant (Barbados), 2019, 19 min. DOKUMENT
Film powstał na Trynidadzie. Kamera towarzyszy początkującej adeptce zainteresowanej środowiskiem Duchowych Baptystek i Baptystów (Spiritual Baptists). Znana także jako Krzykliwy Baptyzm (Shouter Baptism), ta synkretyczna afroamerykańska religia trafiła na podatny grunt we Wschodnich Karaibach.
Irma, reż. Lisa Cruz (Francja / Zjednoczone Królestwo), 2020, 5 min. ANIMACJA
Akcja filmu osadzona jest na frankofońskiej wyspie w trakcie przejścia przez region karaibski huraganu „Irma” w 2017 roku. W ciszy przed burzą mała dziewczynka jest podekscytowana, że niebawem spotka Irmę, o której wszyscy tyle mówią.
1979 La Soufrière Eruption, reż. North Eleven (Trinidad i Tobago), 2020, 5 min. ANIMACJA
Autobiograficzna relacja z wybuchu wulkanu La Soufrière na wyspie St. Vincent w 1979 roku. Narracja oparta jest na wspomnieniach babci oraz wnuka.
La Soufrière: Beyond the Ashes, reż. Joel Burke (Jamajka), 2020, 11 min. DOKUMENT
Spojrzenie po latach na historyczną erupcję La Soufrière z perspektywy mieszkanek i mieszkańców St. Vincent.
The Grass Men II, reż. Aiko Roudette i Vonnie Roudette (St. Vincent i Grenadyny), 2020, 17 min. DOKUMENT
W obliczu katastrofy klimatycznej potrzeba rozwoju lokalnych, zrównoważonych form rolnictwa stała się koniecznością. Nowy projekt resocjalizacyjny prowadzony na wyspie St. Vincent przez aktywistkę Vonnie Roudette ma na celu edukację osadzonych właśnie w tym kierunku.
18:00 – 20:00 W nowym świetle. Rijksmuseum i niewolnictwo + SPOTKANIE O POSTKOLONIALIŹMIE I EUROPOCENTRYŹMIE, prowadzenie Asia Bednarczyk.
reż. Ida Does, 55 min, 2021, Holandia
POLSKA PREMIERA
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Co się dzieje, gdy najważniejsze muzeum narodowe skupia się na historii holenderskiego niewolnictwa? O tym właśnie jest W nowym świetle, bardzo aktualny dokument reżyserki Idy Does. Film wnikliwie pokazuje, jak bolesne i cierpkie, ale jednocześnie uzdrawiające i wyzwalające jest spojrzenie na słynne amsterdamskie Rijksmuseum w z nowej perspektywy.
20:15- 21:45 Instructions for Survival
reż. Yana Ugrekhelidze, Germany, 2021, 72´
POKAZ PRZEDPREMIEROWY
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Transpłciowa tożsamość Aleksandra oznacza, że jest on zobowiązany do prowadzenia życia w tajemnicy w swoim ojczystym kraju. Ponieważ nawet wizyta u lekarza jest dla niego zagrożeniem, rozpoczyna samodzielną terapię hormonalną przy wsparciu forów internetowych i lokalnej społeczności transpłciowej. Zdesperowana, by uciec z beznadziejnej sytuacji i opuścić kraj, żona Aleksandra, Mari, postanawia zostać surogatką za 12 000 dolarów. Ich pozornie pragmatyczny plan przynosi odwrotny skutek, gdy Alex i Mari stopniowo nawiązują emocjonalną więź z nienarodzonym dzieckiem.
Instructions for Survival opowiada o miłości między dwojgiem ludzi, których życie to ciągła walka, ale którzy trzymają się razem wbrew wszelkim przeciwnościom.
22:00-23:00 KONCERT Ryfa Ri
Piwnice Centrum Kultury w Lublinie
Polska raperka i tancerka hip-hop. Znana ze współpracy z warszawska grupą Dill Gang, aktualnie współtworzy hip-hopowe składy WCK oraz od 2021 roku WRR, razem z raperkami WdoWą i Reną. Ryfa przez wielu krytyków i słuchaczy została okrzyknięta królową rapu. Raperka jest ceniona za swój charakterystyczny głos, dopracowaną technikę, uliczny sznyt, poetyckie teksty oraz dużą muzykalność. Oceniając jej twórczość dziennikarze często zwracają uwagę na spory ładunek emocjonalny zawarty w tekstach, który kontrastuje z surowością jej głosu. Na Demakijażu wystąpi z dwuosobowym chórkiem i DJem Lazy One.
„Ryfa Ri – raperka i jednocześnie tancerka kochająca tradycje funku i R&B, wprowadzająca do swoich tekstów kunsztowną pod względem rytmicznym zabawę słowem, gęstą od kulturowych aluzji” – pisze Piotr Szwed w „Dwutygodniku”; całość https://tinyurl.com/xds3dbv7.
00:00 – 02:00 AFTER PARTY – Simona Kozi Drag
Piwnice Centrum Kultury w Lublinie
NIEDZIELA 31/10/2021
13:00-14:45 Jestem Greta
reż. Nathan Grossman, 97 min, Szwecja, 2020
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
W sierpniu 2018 roku 15-letnia Greta Thunberg rozpoczyna pod szwedzkim parlamentem klimatyczny strajk szkolny. Stawia tym samym pytanie dorosłym: jeśli nikogo nie obchodzi jej przyszłość na Ziemi, to dlaczego ona miałaby przejmować się swoją przyszłością w szkole? W ciągu kilku miesięcy jej akcja nabiera rozpędu i przekształca się w globalny ruch społeczny. Spokojna szwedzka uczennica ze spektrum autyzmu zmienia się w światowej sławy aktywistkę. Film pokazuje historię Grety Thunberg od pierwszego dnia jej strajku szkolnego aż do dramatycznej morskiej przeprawy do Nowego Jorku na szczyt ONZ w sprawie klimatu. Po drodze Greta pojawia się także w Katowicach, żeby zabrać głos podczas szczytu klimatycznego. Reżyser, zafascynowany jej szczerością i charyzmą, od początku towarzyszył jej z kamerą, próbując uchwycić moment narodzin pokoleniowej przywódczyni. Obserwujemy, jak najpierw nieśmiała i niezauważana nastolatka, z czasem skupia na sobie coraz więcej uwagi i jak zmusza polityków do zmiany myślenia o zmianach klimatycznych i inspiruje innych aktywistów do podejmowania podobnych działań na całym świecie w ramach ruchu #FridaysForFuture.
15:00 – 16:30 Let’s Start The Revolution #5
Blok krótkich metraży wyselekcjonowanych w tegorocznym konkursie dla młodych twórczyń
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
17:00 - 18:15 POKAZ Z AUDIODESKRYPCJĄ: Mów mi Marianna
reż. Karolina Bielawska, 75 min, Polska, 2015
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Kiedy Marianna chce być Marianną do końca – nie tylko emocjonalnie, ale też cieleśnie i prawnie – musi zrezygnować z całego swojego dotychczasowego życia. Musi zostawić żonę i córki, pogodzić się z odrzuceniem i brakiem akceptacji ze strony rodziców, z samotnością.
18:30-20:30 Aida
reż. Jasmila Žbanić, 104 min, Austria, Francja, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Turcja, Rumunia, Afganistan, Bośnia i Hercegowina, 2020
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Jasmila Žbanić pokazuje w tym poruszającym dramacie, przeboju festiwalu w Wenecji, jedną z najczarniejszych kart współczesnej historii Europy – masakrę w Srebrenicy. Główną bohaterką jest tłumaczka (Jasna Duričić) – ktoś między zagubionymi stronami, starająca się scalić świat zmierzający ku zagładzie. Klasyczną, męską optykę wojny zastępuje nieoczywiste spojrzenie kobiet – głównej protagonistki oraz urodzonej w Sarajewie bośniackiej reżyserki. To film, który zostaje mocno w głowie, porusza do żywego, rozszarpuje serca widzów. Ale robi to nie na zasadzie terapii wstrząsowej, lecz subtelnie, dzięki przemyślanej konstrukcji, rewelacyjnej reżyserii (to najlepszy film Žbanić od czasu berlińskiego sukcesu Grbavicy), genialnego montażu Jarosława Kamińskiego. Nominowaną do Oscara Aidę powinno się pokazywać obowiązkowo w szkołach, także naszych, jako ostrzeżenie i humanistyczną lekcję współczesnej historii.
21:00 – 23:00 FILM ZAMKNIĘCIA Titane
reż. Julia Ducournau, 108 min., Francja, Belgia, 2021
POKAZ PRZEDPREMIEROWY
Sala kinowa Centrum Kultury w Lublinie
Nagrodzony Złotą Palmą na 74. festiwalu w Cannes film Julii Ducournau zaczyna się od emocjonalnej eksplozji, po której napięcie nieustanie rośnie – aż do ostatniej sekundy tej zdumiewającej, atakującej wszystkie zmysły historii. Titane rozsadza ekran: demolując granice gatunków, włamując się do męskich filmowych fantazji, przebijając – ostrym szpikulcem, który wsuwa później we włosy – balony naszych oczekiwań. Alexia (Agathe Rousselle), posiadaczka tytanowych płytek, złych wspomnień i niezwykle ponętnego ciała, które nie ulega korozji, nie pozwala się lubić i nie daje się nie kochać. Jej życie jest jak rajd Paryż-Dakar: rozpaczliwie walczysz o przetrwanie i nigdy nie wiesz co będzie za zakrętem. Może baśń? Może horror? Melodramat? Choć wydaje się to niemożliwe, w Titane spotyka się wyobraźnia Davida Cronenberga, Luca Bessona i Claire Denis. Ducournau bezbłędnie łączy pozornie odległe stylistyki i światy, które tańczą, jak im zagra – na dyskotece w remizie.